
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 133 – 18/12/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Resources / Ressources ................................................................................................... 3 

 
Manual on HIV/Aids Reporting............................................................................ 3 
Africa/Zimbabwe: Telling the HIV Story: A practical manual on HIV prevention .............. 3 
World: Updated manual on HIV and AIDS reporting .................................................... 3 
 
Manuels sur le reportage sur les questions de VIH/SIDA .................................... 3 
Africa/Zimbabwe: Raconter l‟histoire du VIH: Un manuel pratique pour la prévention du 

VIH ...................................................................................................................... 3 
Monde: Un manuel sur le reportage sur les questions de VIH et du sida ........................ 4 

 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 4 

 

Mauritania: Mauritanian president opens new regional radio station in Nema ................. 5 
South Africa: Personal tax plan to fund SABC rejected ................................................ 6 
Guinea: French radio backs claims of Guinea's violent crackdown ................................. 6 
Nigeria: Strike paralyses state-owned media in Nigeria's Kaduna ................................. 6 
Somalia: Somali Islamists allow radios to resume transmissions .................................. 6 
Nigeria: Nigerian public media workers suspend strike ................................................ 7 
Burundi: Burundi media regulator warns radio over "defamatory" live broadcast ............ 7 
Ghana: Ghana media regulator probes malfeasance at state broadcaster ...................... 7 
Somalia: Somali radio denies Al-Shabab banned sermon programme ........................... 8 
Rwanda: Media conference opens in Kigali................................................................. 8 
Nigeria: Kidnappers nab Edo journalist ..................................................................... 9 
Senegal: Senegalese court convicts policeman for assaulting journalists ....................... 9 
Togo: Togolese media regulator said shuts down three radio stations .......................... 10 
World/Netherlands: Call for application for a course "Broadcast Journalism. Sports & 
Society" ............................................................................................................... 10 
Ivory Coast: RFI announces SW frequencies for its Ivorian listeners ............................ 10 
Rwanda: Rwandan parliament to set up radio station next year .................................. 11 
Zambia: Authorities Threaten to Revoke Radio Station's Licence ................................. 11 
Zimbabwe: Shortwave radio sets seized in rural areas ............................................... 11 
World/Africa: Digital broadcasting revolution, where does radio stand? ........................ 12 
Ivory Coast: Ivorian authorities jam UN radio ........................................................... 12 
DRCongo/Likasi: Two journalists detained for reporting prison escape ......................... 12 
South Africa: Survey shows community radios popularity on rise ................................ 13 
Botswana: Storm disrupts private radio stations‟ transmission .................................... 13 
DRCongo: DRCongo shuts 11 TV stations, 12 radios over unpaid fees .......................... 13 
Ivory Coast: Former rebel Ivorian radio ceases regular news broadcasts ...................... 14 
Ethiopia: Ethiopian radio starts programme in local language in west .......................... 14 
Somalia/France: Somali radio station wins press freedom award ................................. 14 



TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Africa: AMARC Africa Conference 2009 documents available online .............................. 15 
Africa: Young Environmental Journalist Award Africa: Deadline 31 December ............... 15 
World/Netherlands: Soaps and Society: Making Broadcast Drama for Development ....... 16 
Ivory Coast: Ivorian communication body warns operators of "pirate radio" ................. 16 
Somalia: AMISOM‟s tank deliberately smashes Shabelle‟s building............................... 16 
Somalia: AMISIOM Apologizes to Shabelle for destroying part of its building ................. 17 
Uganda: Nine Radio Stations Decline Besigye ADs ..................................................... 17 
Chad: Resident Journalism Trainer .......................................................................... 18 
Africa/Kenya: Radio Netherlands Launches Competition on HIV/AIDS .......................... 18 
Kenya: Coverage of ICC story subsides in Kenyan TV, vernacular radio ........................ 19 
 

Nouvelles en français 

Afrique: Le prix RFI-Reporters sans frontières-OIF décerné à 4 journalistes africains ..... 19 
Madagascar: Promouvoir la santé des femmes malgaches par des émissions 
radiophoniques ..................................................................................................... 20 
Cameroun: Silence sur les ondes à Radio Reine, à la suite d'un cambriolage ................. 20 
Cameroun: Des responsables des radios privées à l'école de la politique et de la 
citoyenneté .......................................................................................................... 21 
RDC/Likasi : Deux journalistes détenus pour avoir témoigné sur l‟évasion des prisonniers 

au Katanga ........................................................................................................... 21 
Sénégal: Espérance Sénégal Fm, une radio 100 % catholique bientôt sur la bande Fm .. 22 
Sénégal : Un tribunal condamne un policier pour avoir agressé des journalistes ............ 22 
Togo: Silence radio ............................................................................................... 23 
Côte d'Ivoire: Chaos après l'annonce de la victoire de Ouattara .................................. 23 
Gabon: Le paysage médiatique gabonais change ....................................................... 23 
Sénégal: Sopi-FM veut provoquer ........................................................................... 23 
RDC/Maroc: La HAM à l'atelier sur le pluralisme dans les médias ................................. 24 
Zimbabwe: Des postes de radio confisqués par la police dans les campagnes ............... 24 
Cameroun: Rosine Azanmene, lauréate du prix RFI radio 2010 ................................... 25 
RDC: 11 chaînes de télévision et 12 stations de radio interdites d‟émettre à Kinshasa ... 25 
Somalie/France: Le Prix 2010 de la liberté de la presse décerné à Radio Shabelle ......... 26 
Côte d'Ivoire: Bouillonnement sur la bande FM ......................................................... 26 
RDC: Le directeur d'une radio d'Uvira menacé d'arrestation ........................................ 26 
Côte d'Ivoire: Radio Man FM saccagée ..................................................................... 27 
Afrique: Les documents de la Conférence de l'AMARC Afrique 2009 documents disponibles 
en ligne ............................................................................................................... 27 
Afrique: Prix du jeune journaliste africain pour l‟environnement: clôture 31 décembre 

2010 ................................................................................................................... 27 
RDC: Réunion d‟échange de la RNW et ses radios partenaires de la RD Congo .............. 28 
Madagascar: Site de la semaine - La webradio de la diaspora ..................................... 28 
RDC/Grands Lacs: La radio Virunga Business, un média des Grands Lacs ..................... 28 
Tchad: Internews Network cherche un formateur en journalisme radio dans l'est du Tchad

 .......................................................................................................................... 29 
Afrique/Kenya: Une radio promeut une initiative sur le SIDA destinée à de jeunes 
journalistes .......................................................................................................... 29 
Côte d'Ivoire:Les programmes de la 105.1 FM interrompus ........................................ 29 

 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

RESOURCES / RESSOURCES 

MANUAL ON HIV/AIDS REPORTING 

Africa/Zimbabwe: Telling the HIV Story: A practical manual on HIV 

prevention  

http://www.safaids.net/files/TellingTheHIVStory_reporting_manual.pdf  

The Southern Africa HIV and AIDS Information Dissemination Service (SAfAIDS), supported by the 

Global Fund, National AIDS Council, and Population Services International, has developed a manual 
to help media professionals enhance their knowledge and skills in reporting on HIV and AIDS-
related issues. The guide is intended for print and broadcast journalists, media owners and 
practitioners, editors, non-governmental organizations, and students. 

It is written in easy-to-read language that allows journalists to understand both the science and 
the social and cultural features of HIV and AIDS. All sections are introduced with training 

objectives, purpose, and methodology. Each section is supported by key questions to stimulate 

group debate, and notes to highlight important issues. 

The manual includes the following six sections: 
 Section 1: Contextualizing HIV 
 Section 2: Stigma and Discrimination 
 Section 3: Provider-initiated HIV Counseling 
 Section 4: Antiretroviral Treatment 
 Section 5: HIV and TB Co-infection 

 Section 6: Towards a New Framework of Reporting on HIV 

The manual on HIV prevention can be downloaded freely (76 pages, size: 1.189 Kb; August 2009). 

Source: Farm Radio Weekly, Issue 137, 6 Dec. 2010  

 

World: Updated manual on HIV and AIDS reporting  

http://www.kff.org/hivaids/upload/7124-05.pdf  

The Kaiser Family Foundation has updated its HIV and AIDS reporting manual. The manual covers 
a broad range of subjects, including the unique challenges of reporting on HIV and AIDS, treatment 
and prevention strategies and global efforts to finance the campaign against HIV and AIDS. It 
answers journalists‟ questions such as: How can I pitch a story about HIV and AIDS to my editor? 
How can I find reliable information about HIV and AIDS on the internet? What are the common 

stereotypes that slip into HIV and AIDS reporting? 

The document is available online (124 pages, size: 1.068 Kb; date of publication: March 2009). 

Source: Farm Radio Weekly, Issue 137, 6 Dec. 2010  

 

MANUELS SUR LE REPORTAGE SUR LES QUESTIONS DE VIH/SIDA 

Africa/Zimbabwe: Raconter l’histoire du VIH: Un manuel pratique pour 
la prévention du VIH  

http://www.safaids.net/files/TellingTheHIVStory_reporting_manual.pdf  

The Southern Africa HIV and AIDS Information Dissemination Service (SAfAIDS), appuyé par le 
Fonds mondial, le Conseil national du sida, et Population Services International a élaboré un 
manuel pour aider les professionnels des médias à améliorer leurs connaissances et leurs 
compétences en matière de VIH et de questions liées au sida. Le guide s‟adresse aux journalistes 
de la presse écrite et de l‟audiovisuel, aux dirigeants d‟organes de presse, aux praticiens, aux 

éditeurs, aux organisations non-gouvernementales et aux étudiants. 

Il est écrit dans un style facile à lire qui permet aux journalistes de comprendre les sciences et les 
dimensions sociales et culturelles du VIH et du sida. Toutes les sections commencent par des 
objectifs de formation et une méthodologie qui sont soutenus par des questions-clés, pour stimuler 
le débat et mettre en évidence des questions importantes. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4291
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4291
http://www.safaids.net/files/TellingTheHIVStory_reporting_manual.pdf
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4292
http://www.kff.org/hivaids/upload/7124-05.pdf
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4293
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4293
http://www.safaids.net/files/TellingTheHIVStory_reporting_manual.pdf


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Le manuel comprend les six sections suivantes: 
 Section 1: Contextualiser le VIH 

 Section 2: La stigmatisation et la discrimination 
 Section 3: L‟initiative du prestataire de conseil VIH (PITC) 
 Section 4: Le traitement antirétroviral (ART) 
 Section 5: Le VIH et la co-infection 
 Section 6: Vers un nouveau cadre d‟établissement de rapports sur le VIH 

Ce manuel sur la prévention du VIH est disponible en ligne (en anglais seulement). 

Source: Agro Radio Hebdo, Nr. 137, 6 déc. 2010  

 

Monde: Un manuel sur le reportage sur les questions de VIH et du sida  

http://www.kff.org/hivaids/upload/7124-03French.pdf  

La Kaiser Family Foundation a produit un manuel sur le VIH et le sida. Ce manuel couvre un large 

éventail de sujets, y compris les défis uniques liés à la réalisation de reportages sur le VIH et le 
sida, le traitement et les stratégies de prévention, les chiffres-clés en matière de lutte contre le VIH 

et le sida ainsi que les efforts mondiaux visant à financer la lutte contre le VIH et le sida. Il répond 
aux questions des journalistes, telles que: « Comment puis-je faire pour convaincre mon 
rédacteur-en-chef de publier une histoire sur le VIH et le sida? » ; « Comment puis-je trouver des 
informations fiables sur le VIH et le sida sur Internet? » ; « Quels sont les stéréotypes qui peuvent 
se glisser dans les reportages sur le VIH et le sida? » 

Vous pouvez consulter le manuel sur le VIH et le sida en ligne (78 pages; 604 Kb; date de 
publication: août 2006)  

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 24/11/2010 to 18/12/2010) 
 

Africa/Kenya: Radio Netherlands Launches Competition on HIV/AIDS .......................... 18 
Africa: AMARC Africa Conference 2009 documents available online .............................. 15 
Africa: Young Environmental Journalist Award Africa: Deadline 31 December ............... 15 
Afrique/Kenya: Une radio promeut une initiative sur le SIDA destinée à de jeunes 

journalistes .......................................................................................................... 29 
Afrique: Le prix RFI-Reporters sans frontières-OIF décerné à 4 journalistes africains ..... 19 
Afrique: Les documents de la Conférence de l'AMARC Afrique 2009 documents disponibles 
en ligne ............................................................................................................... 27 
Afrique: Prix du jeune journaliste africain pour l‟environnement: clôture 31 décembre 
2010 ................................................................................................................... 27 
Botswana: Storm disrupts private radio stations‟ transmission .................................... 13 
Burundi: Burundi media regulator warns radio over "defamatory" live broadcast ............ 7 
Cameroun: Des responsables des radios privées à l'école de la politique et de la 
citoyenneté .......................................................................................................... 21 
Cameroun: Rosine Azanmene, lauréate du prix RFI radio 2010 ................................... 25 
Cameroun: Silence sur les ondes à Radio Reine, à la suite d'un cambriolage ................. 20 
Chad: Resident Journalism Trainer .......................................................................... 18 
Côte d'Ivoire: Bouillonnement sur la bande FM ......................................................... 26 
Côte d'Ivoire: Chaos après l'annonce de la victoire de Ouattara .................................. 23 
Côte d'Ivoire: Radio Man FM saccagée ..................................................................... 27 
Côte d'Ivoire:Les programmes de la 105.1 FM interrompus ........................................ 29 
DRCongo/Likasi: Two journalists detained for reporting prison escape ......................... 12 
DRCongo: DRCongo shuts 11 TV stations, 12 radios over unpaid fees .......................... 13 
Ethiopia: Ethiopian radio starts programme in local language in west .......................... 14 
Gabon: Le paysage médiatique gabonais change ....................................................... 23 
Ghana: Ghana media regulator probes malfeasance at state broadcaster ...................... 7 
Guinea: French radio backs claims of Guinea's violent crackdown ................................. 6 
Ivory Coast: Former rebel Ivorian radio ceases regular news broadcasts ...................... 14 
Ivory Coast: Ivorian authorities jam UN radio ........................................................... 12 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4294
http://www.kff.org/hivaids/upload/7124-03French.pdf


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Ivory Coast: Ivorian communication body warns operators of "pirate radio" ................. 16 
Ivory Coast: RFI announces SW frequencies for its Ivorian listeners ............................ 10 
Kenya: Coverage of ICC story subsides in Kenyan TV, vernacular radio ........................ 19 
Madagascar: Promouvoir la santé des femmes malgaches par des émissions 
radiophoniques ..................................................................................................... 20 
Madagascar: Site de la semaine - La webradio de la diaspora ..................................... 28 
Mauritania: Mauritanian president opens new regional radio station in Nema ................. 5 
Nigeria: Kidnappers nab Edo journalist ..................................................................... 9 
Nigeria: Nigerian public media workers suspend strike ................................................ 7 
Nigeria: Strike paralyses state-owned media in Nigeria's Kaduna ................................. 6 
RDC/Grands Lacs: La radio Virunga Business, un média des Grands Lacs ..................... 28 
RDC/Likasi : Deux journalistes détenus pour avoir témoigné sur l‟évasion des prisonniers 
au Katanga ........................................................................................................... 21 
RDC/Maroc: La HAM à l'atelier sur le pluralisme dans les médias ................................. 24 
RDC: 11 chaînes de télévision et 12 stations de radio interdites d‟émettre à Kinshasa ... 25 
RDC: Le directeur d'une radio d'Uvira menacé d'arrestation ........................................ 26 
RDC: Réunion d‟échange de la RNW et ses radios partenaires de la RD Congo .............. 28 
Rwanda: Media conference opens in Kigali................................................................. 8 
Rwanda: Rwandan parliament to set up radio station next year .................................. 11 
Sénégal : Un tribunal condamne un policier pour avoir agressé des journalistes ............ 22 
Sénégal: Espérance Sénégal Fm, une radio 100 % catholique bientôt sur la bande Fm .. 22 
Senegal: Senegalese court convicts policeman for assaulting journalists ....................... 9 
Sénégal: Sopi-FM veut provoquer ........................................................................... 23 
Somalia/France: Somali radio station wins press freedom award ................................. 14 
Somalia: AMISIOM Apologizes to Shabelle for destroying part of its building ................. 17 
Somalia: AMISOM‟s tank deliberately smashes Shabelle‟s building............................... 16 
Somalia: Somali Islamists allow radios to resume transmissions .................................. 6 
Somalia: Somali radio denies Al-Shabab banned sermon programme ........................... 8 
Somalie/France: Le Prix 2010 de la liberté de la presse décerné à Radio Shabelle ......... 26 
South Africa: Personal tax plan to fund SABC rejected ................................................ 6 
South Africa: Survey shows community radios popularity on rise ................................ 13 
Tchad: Internews Network cherche un formateur en journalisme radio dans l'est du Tchad

 .......................................................................................................................... 29 
Togo: Silence radio ............................................................................................... 23 
Togo: Togolese media regulator said shuts down three radio stations .......................... 10 
Uganda: Nine Radio Stations Decline Besigye ADs ..................................................... 17 
World/Africa: Digital broadcasting revolution, where does radio stand? ........................ 12 
World/Netherlands: Call for application for a course "Broadcast Journalism. Sports & 
Society" ............................................................................................................... 10 
World/Netherlands: Soaps and Society: Making Broadcast Drama for Development ....... 16 
Zambia: Authorities Threaten to Revoke Radio Station's Licence ................................. 11 
Zimbabwe: Des postes de radio confisqués par la police dans les campagnes ............... 24 
Zimbabwe: Shortwave radio sets seized in rural areas ............................................... 11 

News (Les nouvelles en français suivent) 

NEWS   FROM :   2010-11-24   [EN]  

Mauritania: Mauritanian president opens new regional radio station in 

Nema  

Mauritanian President Mohamed Ould Abdelaziz inaugurated a regional state-owned radio station in 
Nema, 939 km east of Nouakchott, during a provincial tour, said state news agency AMI. 
Radio Nema's broadcast will cover a radius of 50 km and include eight hours of programming. The 

programmes will focus on local health, rural development and awareness. 
This inauguration comes as part of a presidential plan announced last August to open several 
regional stations. These will be in Nema, Layoune, Kiffa, Kihdi, Attar, Tidjikdja, Slibai Azouerat and 
Akjoujt. 
The mayor of Nema, Sidi Mohamed Ould Mohamed, said that the new station would serve as "a 
strong tool to link Mauritanians with the authorities". 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4256
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4256


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Source: AMI news agency (Nouakchott), in Arabic 22 Nov.K 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 24 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-24   [EN]  

South Africa: Personal tax plan to fund SABC rejected  

http://www.mg.co.za/article/2010-11-19-personal-tax-plan-to-fund-sabc-rejected  
Icasa [Independent Communications Authority of South Africa], the broadcasting regulator, told 

Siphiwe Nyanda, the former communications minister, in no uncertain terms, that it does not 
consider it viable to abolish licence fees and fund the debt-plagued SABC [South African 
Broadcasting Corporation] using personal income tax. 
In an uncompromising submission in response to Nyanda's call for comments on the Bill by January 
15 this year, Icasa insists that the SABC should be wholly funded by the state. 
It also recommends that the minister should withdraw the controversial Public Service Broadcast 

Bill and introduce a green and white paper to consult the public on the future of broadcasting policy 
in the digital age. 
The communications department held two-day public hearings on the Bill in Midrand this week and 

it is unclear whether the Aregulator's hard-line rejection of the Bill explains why it was allegedly 
not informed about the hearings. 
Full report and source: Mail & Guardian (Johannesburg), 19 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 
23 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-25   [EN]  

Guinea: French radio backs claims of Guinea's violent crackdown  

On Monday 22 November night, Guinean Prime Minister Jean-Marie Dore made an announcement 
on RTG [Guinea's radio and TV station] disputing reports made by Radio France Internationale 

[RFI] on the number of post-poll incidents, adding that no blood was spilled in Conakry. 
RFI had reported the death of at least seven people and one of its special correspondents himself 
witnessed and photographed bodies of Guineans who were shot dead. 
RFI's administration has reiterated its faith in Mouctar Bah [the correspondent in question] - who is 
also a correspondent for AFP - and endorses all the information broadcast on its radio station. 
Source: Radio France Internationale (Paris), in French 24 Nov. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 25 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-25   [EN]  

Nigeria: Strike paralyses state-owned media in Nigeria's Kaduna  

http://dailytrust.dailytrust.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7115:rattawu-
strike-states-record-total-compliance-&catid=1:news&Itemid=2  

All government-owned media organizations in Kaduna State were shut down yesterday, following a 
3-day warning strike embarked upon by the Radio, Television, Theatre Arts Workers Union of 
Nigeria (RATTAWU). 
The workers embarked upon the strike to demand the implementation of a new salary structure, 
the Media and Culture Workers Salary Structure. The strike followed the expiration of the 21 days' 
ultimatum it earlier gave to the Federal Government. [...] 

Full report and source: Daily Trust website (Abuja), 23 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 25 
Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-25   [EN]  

Somalia: Somali Islamists allow radios to resume transmissions 

The Ahlu Sunnah wal Jama'a [moderate Islamists] administration in Cabuud Waaq District, central 
Somalia has allowed the two radio stations it closed recently to resume operations. 
The closure of the stations; Badbado and Cabuud Waaq radios, was discussed in a meeting 
between Ahlu Sunnah officials and local journalists. 
The head of district social affairs and security officers called a meeting with the journalists in the 
district. The journalists went to the district court, where they criticized the administration for failing 
to give these stations notice instead of sending security forces, who shut them. 

The district social affairs officers and other Ahlu Sunnah officials apologized to the management of 
the radios over the incident. 
The two sides agreed to establish working relations. Ahlu Sunnah officials asked the press to write 
to them on the best way the two sides could cooperate. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4257
http://www.mg.co.za/article/2010-11-19-personal-tax-plan-to-fund-sabc-rejected
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4258
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4259
http://dailytrust.dailytrust.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7115:rattawu-strike-states-record-total-compliance-&catid=1:news&Itemid=2
http://dailytrust.dailytrust.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7115:rattawu-strike-states-record-total-compliance-&catid=1:news&Itemid=2
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4260


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Some of the officials of media outlets asked the administration to establish information department 
that would work with the media. They also said that security forces should not be used against the 

media in case of any mistake made by journalists since they would violate the freedom of press. 
Source: Shabeelle Media Network website (Mogadishu), in Somali 24 Nov. 2010; translated and 
quoted by BBC Monitoring 25 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-25   [EN]  

Nigeria: Nigerian public media workers suspend strike  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/nigerian-public-media-workers-suspend-strike  
Nigerian media workers in public radio, television and the culture ministry who embarked on a 
three-day warning strike on Monday have suspended their industrial action. Leaders of the Media 
Workers Association comprising the Nigeria Union of Journalists (NUJ) and the Radio, Television 
and Theatre Art Workers Union (RATTAWAU) said the decision to suspend the strike followed an 

agreement reached between the Labour Minister, Emeka Nwogu, Junior Information Minister, 
Labaran Maku and officials of the two Unions. 
The Unions embarked on the strike to demand a new salary structure for media workers in 

government- controlled organizations at both federal and states levels. During the strike, news, 
programmes and other activities of the Federal Radio Corporation of Nigeria (FRCN), Nigerian 
Television Authority (NTA), Voice of Nigeria (VON), the external radio station, and the News 
Agency of Nigeria (NAN) were affected, as only skeletal services took place. 

Source: Afrique en ligne, repris par Media Network Blog Radio Netherlands, 24 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-27   [EN]  

Burundi: Burundi media regulator warns radio over "defamatory" live 
broadcast  

The chairperson of the National Communication Council, Mrs Vestine Nahimana, on Thursday 
expressed her concern over statements aired on the same day by Radio Publique Africaine (RPA) in 
its "Kabizi" programme.  
She stated that the CNC's monitoring service had recorded the words which were of an outrageous, 
injurious and defamatory character, targeted the head of state as well as the government and 

which even aimed at inciting rebellion. Nahimana emphasized that the CNC would like to draw to 
the attention of the RPA executives the negative impact such statements could have on the 

Burundi political scene and the tranquility of the populace. 
Such infringements are contrary to the requirements of the code of ethics and media laws, she 
said. 
In a communique, issued on Thursday, Mrs Nahimana urged the RPA to stop live broadcasts of the 
"Kabizi" programme, and instead to air it pre-recorded, while reiterating that legally the media are 

jointly responsible for any defamatory utterances that could have been aired during phone-in 
programme broadcasts which are very vulnerable to manipulation. She also seized the occasion to 
caution other media houses which air live broadcasts to ensure utmost professionalism to avoid 
slip-ups which would be difficult to fix. 
In reaction, RPA's acting director Mr Bob Rugurika admitted that a live broadcast is very delicate 
and urged radio journalists to be very careful saying that participants in these shows have always 

been asked to be very courteous and polite while commenting. He also said the radio was studying 
ways of filtering comments during live broadcasts. 
The chairman of the Union of Burundi Journalists (UBJ), Alexandre Niyungeko, acknowledged the 
live broadcasts carry the risk of slip-ups by participants and urged journalists to pay much more 
attention.  
However, he said an infringement should not be a reason to compel a radio station to air only pre-

recorded programmes saying that everybody should understand that in a democracy live 

broadcasts are a forum which allows a large segment of the populace to express itself on issues 
which are of interest to the nation and offers much more good than evil, he said. 
Source: ABP news agency (Bujumbura), in French 26 Nov. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 27 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-27   [EN]  

Ghana: Ghana media regulator probes malfeasance at state broadcaster  

[Presenter] Government has asked workers of GBC to remain focused as the National Media 
Commission [NMC] takes steps to address the problems within the corporation. 
Speaking to Radio Ghana, the minister of information, John Tia Akologo, said government will 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4265
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/nigerian-public-media-workers-suspend-strike
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4266
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4266
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4267


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

assist the NMC to deal with any financial malfeasance in GBC. He spoke to Seth Ayiah. 
[John Tia] Workers should exercise patience and calm and that we auction [as heard] the same 

and we will ensure that everything is back to normalcy. The issue is that we have also been 
watching the scenes from the office but since we did not have real managerial control over the 
personnel; the director-general, board chairman and the rest of the board members, we are 
expecting the media commission to act, so when they did come out with the statement yesterday 
[24 November], we thought that yes some effort was being made to restore sanity into the place. I 
will just reiterate that they should be patient and that everything will return to normalcy very soon. 

We will support the NMC in their effort to rule out any malfeasance in the place. 
[Reporter] Before the NMC came out with their statement was the ministry or for that matter, 
government worried about what was happening in GBC. 
[John Tia] Oh yes, we were worried and we had several discussions with the director-general and a 
number of his management team more than twice and the last one was to deal with the problem 
between the board chairman and the director-general as we saw in correspondence after the 
dismissal of the human resource manager and the solicitor secretary, we saw that there was bad 

blood between the director-general and the board chairman. So we spoke to the director-general 
and his management team and we spoke to the board chairman to go back and try to iron out their 

differences. So we have been watching and are really concerned. 
[Reporter] After talking to the two personalities did you get the impression that everything has 
been resolved between them? 
[John Tia] There was that assurance from both sides but as I said, this was early last week and 
following these actions from the media commission, I really do not know whether they just told us 

something to satisfy us in the office and left and they were not working towards it. But it was just 
last week they gave us the assurance. 
Source: Radio Ghana (Accra), 25 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 27 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-27   [EN]  

Somalia: Somali radio denies Al-Shabab banned sermon programme  

[Presenter] Radio Jowhar in Jowhar town, southern Somalia has denied that Al-Shabab 
administration in the district has ordered it to stop airing sermon of prominent cleric. Our reporter 
Hasan Laki has the details. 
[Hasan] The UN-backed Radio Bar-Kulan, which is one of the radios supported by foreign forces, 
reportedly aired a report that Al-Shabab administration ordered Radio Jowhar to stop from airing 

sermons of a prominent Somalia cleric. The report is a baseless one. Radio Bar-Kulan wants to 
disrupt Islamic lessons aired by Radio Jowhar, liked by the local residents. The head of news 
gathering of Radio Jowhar, Ali Dahir alias Ano Bore, said the reports are unfounded. He said that 
he learnt that Radio Bar-Kulan aired this report which is baseless. He also said the working 
relations between Al-Shabab and Radio Jowhar is a strong one. He warned Radio Bar-Kulan against 
causing tension between Radio Jowhar and Al-Shabab, adding Bar-Kulan should apologizes for its 
remarks. 

Source: Radio Banaadir (Mogadishu), in Somali 24 Nov. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 27 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-27   [EN]  

Rwanda: Media conference opens in Kigali  

http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14456&article=36023  
The National Dialogue on Media Development opened yesterday in Kigali, with various government 
officials urging regional media owners to invest in the Rwandan media industry, as one way of 
stimulating development in the growing sector. 
In his address, Senate President, Dr. Vincent Biruta urged the forum which comprised of various 

media investors and experts, to invest in the country‟s media as it carries great opportunities. 
“If this conference is about transformation of the media, then it is also about the opportunities that 

this sector presents for investment,” said Biruta adding that anyone was welcome to invest in the 
media sector. [...] 
In his key note speech, the Minister of Cabinet Affairs and the Acting Minister of Information, 
Protais Musoni, observed that though there is significant development in all other sectors in the 
country, the media still lags behind. 
He attributed the low level of development in the sector to the lack private investments in the 

media. 
Presenting a paper on the situation of the media sector in Rwanda, the CEO of Rwanda 
Development Board (RDB), John Gara, said that the media in Rwanda is a viable venture with 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4268
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4269
http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14456&article=36023


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

untapped potential. 
He pointed out that Rwanda has small and fragmented media outlets both in the print and 

broadcasting and one national TV channel. 
Gara noted that the above reasons, coupled with a conducive investment climate, there was 
potential to spur development in the sector through possibly creating mergers in the small outlets 
and through media infrastructure development. 
He therefore also called upon regional investors to come and invest in the sector. 
The CEO of the Vision Group, Robert Kabushenga had a different view of the issue. 

“Media development in this country has to be championed by Rwandans themselves,” said 
Kabushenga, reacting on the call to regional media moguls to invest in Rwanda. 
“Don‟t wait for foreigners to come and develop your media,” he said. 
Kabushenga also urged the media owners to stop convening meetings only to talk about press 
freedom and start running media houses as businesses instead. 
The Executive Chairman of IPP Media Group, Reginald Mengi, however, belonged to a different 
school of thought. He said that foreign investment in the media sector was possible. 

He added that there was only one way to ensuring development in this sector which is observing 
professional ethics. He said that it is an important aspect that has helped his media group to 

flourish. 
The two-day meeting is expected to focus more on the challenges of media in Rwanda, including 
professionalism, and freedom. The views will also be used to review legislative and policy 
frameworks in Rwanda. 
Full report and source: The New Times (Kihgali), Website, 27 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-27   [EN]  

Nigeria: Kidnappers nab Edo journalist  
http://www.vanguardngr.com/2010/11/kidnappers-nab-edo-

journalist/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+vanguardngr%2FdIeb+%28Vanguard+News+Feed%29  
The Spate of kidnappings in Edo state reared up its head yesterday in Benin as the General 
Manager of Edo Broadcasting Service (EBS), Mr. Tunde Ebozoje was abducted by unknown 
gunmen. 
He was trailed by his kidnappers while on his way from work Thursday evening even as his car was 
said to have been riddled with bullets by his abductors who later took him away. 

As at press time, the kidnappers have made contact with the Mr. Ebozoje‟s family, demanding 
N20m ransom before they could release him from their custody 

Following the kidnap of Ebozoje, journalists in Edo State threatened to embark on a protest to draw 
attention to the worsening security situation in the state 
Following the rampant of kidnap cases which have become rampant in Benin, the state capital, 
medical doctors in the state were forced to embark on strike action to protest the incessant kidnap 

of its members. 
The strike was called off last Wednesday, following the intervention of the Speaker of the State 
House of Assembly, Mr. Bright Omokhodion, who pleaded with the striking doctors to call their 
strike action in the interest of the suffering people of the state. 
Several telephone calls made to the Edo State Police Command spokesman, MR. Peter Ogboi by 
Vanguard for his comment on the issue were unanswered. 
Source: The Vanguard online edition, 26 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-02   [EN]  

Senegal: Senegalese court convicts policeman for assaulting journalists  

http://www.mediafound.org/  
One of the four policemen who were charged for assaulting two sports journalists, Kara Thioune of 

West Africa Democracy Radio (WADR) and Babacar Kambel Diang of Radio Futurs Medias (RFM) in 
2008 was on November 26, 2010 found guilty of the "assault" and "battery" and handed a one-
month suspended sentence. 
Media Foundation for West Africa (MFWA)'s correspondent reported that the court awarded Kambel 
Diang, who filed the case, a sum of 750, 000CFA Francs (about US$ 1,667) as damages. Thioune, 
who bled profusely after the attack did not join the suit. 
The four policemen led by Lamdou Dioune and drawn from Multi Strike Force unit of the 

Senegalese police force maltreated the two reporters on June 21, 2008 at the Leopold Sedar 
Senghor Stadium during a post-match interview. 
The country's minister of interior initially cleared his subordinates of any wrong doing, before a 
police enquiry later found them guilty of the offence. 
MFWA sources reported at the time that the policemen punched, kicked and beat the two reporters 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4270
http://www.vanguardngr.com/2010/11/kidnappers-nab-edo-journalist/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+vanguardngr%2FdIeb+%28Vanguard+News+Feed%29
http://www.vanguardngr.com/2010/11/kidnappers-nab-edo-journalist/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+vanguardngr%2FdIeb+%28Vanguard+News+Feed%29
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4273
http://www.mediafound.org/


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

with electric baton and handcuffed and detained them for about half an hour, before sending them 
to the hospital for medical attention. 

MFWA is happy about this development especially as it would help the journalists in the country to 
work without fear or intimidation. 
Source: Media Foundation for West Africa website (Accra),30 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 
02 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-02   [EN]  

Togo: Togolese media regulator said shuts down three radio stations  

http://www.republicoftogo.com/Toutes-les-rubriques/Medias/Silence-radio  
The radio stations X-Solaire, Metropolis and Providence were closed down by the 
Telecommunications and Postal Regulatory Authority (TPRA). "These stations have neither permits 
nor adequate equipment for professional radio broadcast", the institution in charge of issuing 

frequencies said following an inspection of their offices from 10 to 18 November 2010. 
The TPRA gave an ultimatum a week ago for them to regularize their status but nothing was done 
within the given time. When contacted by the republicoftogo.com, the director of one of the 

stations said that he had already started the procedures to obtain a permit. 
Eight other radio stations are in the books of TPRA. They have up to 22 February 2011 to get 
equipped with the professional materials and furnish the studios to befit the norms of broadcasting. 
Source: republicoftogo.com website (Lome), in French 30 Nov. 2010, translated and quoted by 

BBC Monitoring 02 Dec. 2010  

 
TRAINING  FROM :   2010-12-02   [EN]  

World/Netherlands: Call for application for a course "Broadcast 
Journalism. Sports & Society"  

http://www.rntc.nl/node/74  
The international course "Broadcast Journalism. Sports & Society" has places available for self-
paying and sponsored candidates. 
Theme: Sport and Society 
Course dates: January 31 – April 22, 2011 (12 weeks) 

Media: Radio/Internet and TV/Internet 
Type of Diploma: Certificate 

Deadline non-fellowship applicants: January 15, 2011  
Stories and images of athletes achieving sporting success and, in some cases, the ultimate 
accolade of an Olympic gold medal never cease to capture our imaginations and our hearts. The 
source of the stories and the images are often broadcast journalists, seizing on sport‟s endless 
potential to engage and inspire their audiences. RNTC organizes a course on Sports and Society. 

The aim is to strengthen the capacity of broadcast journalists and of the organisations they work 
for to research and report for broadcast and new media in an effective and ethical way on sport 
and its place in society. 
Interested to join? Apply right now.  
Deadline: January 15, 2011. 
Source: Radio Netherlands Training Centre (Hilversum, The Netherlands), Communiqué to 

TRRAACE, 30 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-04   [EN]  

Ivory Coast: RFI announces SW frequencies for its Ivorian listeners  

A day after Cote d'Ivoire's National Audiovisual Communication Council suspended the transmission 

of foreign radio and TV signals via digital satellite TV channel Canal Plus Horizons, Ivorian state-run 
TV on 3 December was observed to mainly entertainment and human interest programmes. 
As a result of the suspension notice on 2 December, French state-funded Radio France 
Internationale, in its 0730gmt bulletin on 3 December, announced its short wave frequencies 
through which listeners in Cote d'Ivoire could access its broadcasts. 
At 1100 gmt Ivorian state-run TV was observed to air re-runs of the announcement suspending 
foreign media broadcasts as well as a statement by the chairman of the Constitutional Council 

Professor Paul Yao N'Dre declaring that the results announced by the Independent Electoral 
Commission (CEI) were null and void. 
Shortly after this, the TV aired a human interest documentary until 1200gmt when it aired a 
discussion on the latest developments in the country's electoral process. Among the guests were 
CEI commissioner Tape Kipre and lawyer Dago Pierre. At 1245 gmt, Television Ivoirienne reverted 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4275
http://www.republicoftogo.com/Toutes-les-rubriques/Medias/Silence-radio
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4277
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4277
http://www.rntc.nl/node/74
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4280


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

to airing a variety of non-political adverts. At 1300 gmt, the station aired a news bulletin which did 
not carry anything new. 

Source: Media observation by BBC Monitoring in French, 3 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-05   [EN]  

Rwanda: Rwandan parliament to set up radio station next year  

The Rwandan parliament will set up its own radio station early next year 2011. The president of the 

Senate, Dr Vincent Biruta, yesterday, announced the development saying that although this 
process has been slow, once implemented the station will be a tool for the people of Rwanda to 
monitor various activities of the two chambers of parliament. [Passage omitted] 
Source: Radio Rwanda (Kigali), 4 Dec. 2010; quoted by BBC Monitoring 05 Dec. 2010 

 
ALERT   FROM :   2010-12-05   [EN]  

Zambia: Authorities Threaten to Revoke Radio Station's Licence  

http://allafrica.com/stories/201011300471.html  

On 21 November 2010, the Ministry of Information and Broadcasting Services (MIBS) Permanent 
Secretary, Dr. Sam Phiri, threatened to revoke Radio Lyambai's broadcasting license due to 
allegations that the station was intending to host an opposition political party leader, Michael Sata, 

to discuss a controversial issue surrounding the Barotseland Agreement (BA) of 1964. 
In an interview with MISA-Zambia, Radio Lyambai's station manager, Mukeya Liwena, said that the 
threat was baseless as his station had no intention to run such a programme. Radio Lyambai is 
based in Mongu in the Western province of Zambia, which is home to some advocates of the 
Barotseland Agreement. 
Liwena stated that since 2007, his station had also been banned from broadcasting live phone-in 
radio programmes. [...] 

Full report and source: Media Institute of Southern Africa, Press Release, 29 Nov. 2010; quoted 
and distribuuted by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-12-05   [EN]  

Zimbabwe: Shortwave radio sets seized in rural areas  

http://en.rsf.org/zimbabwe-newspaper-editor-arrested-in-01-12-2010,38935.html  

Reporters Without Borders has learned that police in rural areas have for some time been 
confiscating shortwave radio sets from people caught listening to programmes made by 
Zimbabwean journalists in exile. The press freedom organization firmly condemns the use of such 
methods to censor information and restrict individual freedom. They must stop at once, and the 
sets must be returned to their owners. 
NGOs recently distributed shortwave radio sets to rural residents to enable them to receive 

alternative radio programmes broadcast from abroad. Studio 7, Radio VOP (Voice of the People) 
and Shortwave Radio Africa – broadcast from Washington, South Africa and London, respectively – 
have around 1 million listeners. Studio 7 contributed to the distribution of radio sets so that people 
could listen to something other than the pro-government Zimbabwe Broadcasting Corporation 
(ZBC). 
Five homes in Bikita West, in the province of Masvingo, were raided on 25 November and radio 

sets were seized. Norbert Chinyike and Charles Mhizha, two supporters of the Movement for 
Democratic Change (the former opposition party currently in a shaky coalition with Mugabe's 
ZANU-PF), were arrested after radio sets were found in their possession. They were later released 
without being charged. 
Shortly before that, police searched the offices of the NGO Democratic Councils Forum in Gweru 
and arrested an employee after discovering radio sets that were awaiting distribution in the 

countryside. 

Jastone Mazhale, the president of the Gwanda Agenda pressure group, said police inspected his 
offices and questioned him about radio sets. He said they told him they were acting on orders from 
police headquarters in Harare. 
Radio sets that had been distributed to rural residents by NGOs were seized by police in 
Mashonaland East on 27 October. 
A representative of the human rights group ZimRights said police, accompanied by members of the 
Central Intelligence Organisation (CIO), carried out an operation in Murehwa district, confiscating 

radio sets that had been distributed by NGOs and threatening the residents who were found with 
them. 
National police spokesman Wayne Bvudzijena said he was unaware of such incidents but promised 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4281
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4282
http://allafrica.com/stories/201011300471.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4286
http://en.rsf.org/zimbabwe-newspaper-editor-arrested-in-01-12-2010,38935.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

to make enquiries.  
Full report ans source: Reporters Without Borders, Press Release, 01 Dec. 2010; quoted by IFEX  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-05   [EN]  

World/Africa: Digital broadcasting revolution, where does radio stand?  

http://www.bizcommunity.com/Article/410/59/55014.html  
As the whole analogue world is gripped by the arrival of digital broadcasting, much of the debate 

and discussions have focused on digital television and how it will affect people and businesses. 
During this process, radio has taken a backseat amid the confusion currently reigning in some 
countries, where some radio stations are claiming to have already switched to digital radio. 
"There is yet no country worldwide planning the switch-off of their analogue radio services in the 
near future, even though some are starting to make digital radio mandatory, such as France," 
Johannes von Weyssenhoff, of Broadcast and Installation Engineering (B&I) and Digital Radio 

Mondiale, said this week, speaking at the Africa Media and Broadcasting 2010 Congress at the 
Sandton Convention Centre in Johannesburg, South Africa. 
"I understand that a couple of digital radio trials have taken place in some countries, just trials 

nothing concrete, but to say that they have already switched to digital radio is misleading," he 
pointed out. 
Revolution in Africa 
Digital radio will be a revolution in Africa, making it easy for community radio, especially rural 

communities as well as remote urban communities living outside the coverage of urban coverage, 
as there will be no limitations as to where one can listen to it, unlike FM, he said. 
"The challenge, however, will be to fill all these channels with content - channels that will be made 
available with digitisation."Digital broadcasting revolution, where does radio stand? [...] 
Full report and source: Bizcommunity.com (Johannesburg), 03 Dec. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-06   [EN]  

Ivory Coast: Ivorian authorities jam UN radio  

As of 1000 GMT on 4 December, ONUCI FM, the UN-owned radio operated by the UN Operation in 
Cote d'Ivoire which normally airs on 96.0 MHz on Frequency Modulation in Abidjan, is observed to 
be jammed by Radio Cote d'Ivoire Chaine Une, the state-owned, government-controlled radio. 
ONUCI FM can now be heard on 95.3 MHZ and 96.1 MHz in Abidjan. 

Further as warranted. 
Source: ONUCI FM (Abidjan), in French 5 Dec. 2010; translated and quoted by BBC Monitoring 06 
Dec. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-07   [EN]  

DRCongo/Likasi: Two journalists detained for reporting prison escape  

http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2010/11/29/yuma_lumbu_detained/  
JED condemns the illegal detention of Lambert Yuma and Chris Lumbu, radio producer and 
reporter, respectively, with the community broadcaster Radiotélévision Alfajiri in Likasi, Katanga 
province, southwestern DR Congo. 
JED affirms the innocence of the two journalists and calls on provincial authorities to release them 

immediately and unconditionally. 
Yuma and Lumbu were arrested on 28 November at the Likasi prosecutor's office and charged with 
"breaching state security". 
According to JED sources, Yuma gave an interview to Radio France Internationale (RFI) about a 
prison break at the Buluwo penitentiary outside of Likasi on the night of 26 November. Lumbu filed 
a report on the break from outside the prison the next day, on 27 November. The report was never 

broadcast however, because intelligence officials got hold of the tape and erased it the same day. 

Both men were summoned to the Likasi prosecutor's office on 28 November and questioned at 
length about the RFI report. They were later taken into custody and held in detention overnight, 
where they remained at press time.  
Source: JED (Kinshasa), Press Release, 29 Nov. 2010; translated and quoted by IFEX  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4288
http://www.bizcommunity.com/Article/410/59/55014.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4289
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4290
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2010/11/29/yuma_lumbu_detained/


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

NEWS   FROM :   2010-12-09   [EN]  

South Africa: Survey shows community radios popularity on rise  

http://www.businessday.co.za/Articles/Content.aspx?id=128835  
Community radio continues its strong showing against the stable commercial radio sector, says a 
recent survey of radio listenership from the South African Advertising Research Foundation. 
The group said on Monday [6 December] that overall listening levels in the December survey were 
unchanged from the October survey, and from a year earlier. 

This is good news for a sector in which a number of commercial stations have experienced falls in 
listener numbers. 
In the latest release, 12 commercial stations had year-on-year declines, while 10 community 
stations saw increases. 
According to the foundation, time spent listening in October and this month has remained relatively 
unchanged from the surveys in October and in December last year. 

"South Africans aged 15-plus now listen to three hours and 47 minutes of radio a day (up by a 
minute on the previous year)." 
Compared with the previous year, the proportion of living standards measure (LSM) 1-3 listeners 

decreased, while LSM 5 listeners increased. 
The foundation said "the stability seen in the medium as a whole has translated through to an 
individual station level". 
Stations singled out were 567 Cape Talk, Motsweding FM and Phalaphala FM. Motsweding FM and 

Phalaphala FM continued to post better audience figures than a year ago. 
There was a significant rise in audience numbers at 567 Cape Talk but its numbers are still down 
from a year earlier. 
Source: Business Day website (Johannesburg), 08 Dec. 2010; quoted by BBC Monitoring 09 Dec. 
2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-09   [EN]  

Botswana: Storm disrupts private radio stations’ transmission  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/botswana-storm-disrupts-private-radio-stations-transmission  
A violent thunderstorm that ravaged the City of Francistown, Botswana, three weeks ago has 
disrupted the airing of the country‟s three private radio stations in the city and its peripheries. 
Residents of Francistown have gone almost a month without accessing Duma FM, Yarona FM and 

Gabz FM broadcasts due to the damage caused to their transmitter site situated at the top of 
Nyangabgwe Hill. However, government radio stations - Radio Botswana and RB2 - were not 
affected by the thunderstorm that left a massive trail of destruction in its wake. 
Dumi Lopang of Kemonokeng Holdings, a company that was formed to run the transmission of the 
three private radio stations, said he is well aware of the disruption caused to the broadcasting of 
the radio stations to Francistown. He reiterated that the disruption was due to the damage done to 

their satellite antenna at Nyangabgwe Hill. He said at first it was not easy for them to identify the 
cause of the problem as they assumed that it had been caused by the sudden power cut that 
occurred during the thunderstorm. 
Mr Lopang, however, admitted that there has been a delay in repairing the damage, noting that it 
was due to the fact that their engineer was still in mourning following his father‟s death. He 
therefore apologised to the residents of Francistown for the interruption of radio transmission and 
promised that the situation would be brought under control. “We would like to assure our listeners 

that our engineer has gone to the site where the destruction took place and we are certain that the 
problem will be solved towards the end of this week,” he said. Mr Lopang also pointed out that 
repairing the antenna was quite a complicated task as it involves the use of many mechanisms. 
Gabz FM programmes and technical manager, Kenneth “Cutrite” Moeng has also acknowledged that 
new satellite dishes have been installed and that configuration is in progress. “As we speak, our 

engineer is putting a few loose ends together so we hope that Francistown listeners will soon be 
able to listen to their favourite stations again,” he stated. 

Source: Mmegi Online, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 6 Dec. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-10   [EN]  

DRCongo: DRCongo shuts 11 TV stations, 12 radios over unpaid fees  
http://radiookapi.net/actualite/2010/12/07/medias-fermeture-des-chaines-de-television-et-des-stations-de-radio-non-en-regle-a-kinshasa/  

Eleven television channels and 12 radio stations broadcasting from Kinshasa were closed through a 
ministerial decree dating Saturday 4 December. The companies were closed to clear up the media 

sector and enforce the law said the deputy principal private secretary of the Ministry of 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4295
http://www.businessday.co.za/Articles/Content.aspx?id=128835
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4298
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/botswana-storm-disrupts-private-radio-stations-transmission
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4299
http://radiookapi.net/actualite/2010/12/07/medias-fermeture-des-chaines-de-television-et-des-stations-de-radio-non-en-regle-a-kinshasa/


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Communication and Media. They particularly criticized those media for failing to pay the licence 
fees and other administrative fees. [...] 

The 12 banned radio stations are: 
- Africa FM 
- ACK Radio 
- Canal Futur 
- CVV FM 
- Fepaco 

- JD FM 
- Nouvelle Jerusalem 
- Radio Puissance 
- Trinitas 
- Radio Voici l'homme 
- Voix de l'aigle 
- CEBS 

Pascal Amisi, deputy principal private secretary of the minister of communication explained: "The 
reasons behind the closing is first of all concern with the cleaning up the media sector and also to 

bring the media firms to uphold the strict respect of the law therefore there are obligations towards 
the state, meaning, the paying of the license fee, paying of the advertising royalties. When you are 
authorized to operate a radio, you have fees to pay the state; you have for example, the license 
fee. 
The ministry sent a team to verify if the media firms were conforming to the regulations, meaning 

they paid the license fee for the year 2008, 2009, 2010 year. Advertising royalties also had to be 
paid, so among all the firms that had been checked, there are those who have been hit for not 
paying the various taxes". 
Source: Radio Okapi website (Kinshasa), in French 08 Dec. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 10 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-10   [EN]  

Ivory Coast: Former rebel Ivorian radio ceases regular news broadcasts  

Ivoir FM radio, broadcasting from formerly rebel-held Bouake in northern Cote d'Ivoire has been 
observed to have stopped broadcasting regular news bulletins since the beginning of the country's 
presidential election. 

The radio has been observed to be rebroadcasting programmes from national state radio, Radio 
Television Ivoirienne (RTI) instead. 
Source: Media observation by BBC Monitoring, 9 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-10   [EN]  

Ethiopia: Ethiopian radio starts programme in local language in west  

The Ethiopian Radio and Television Agency (ERTA) in collaboration with Gambela State [western 
Ethiopia] have started a radio programme in Medgenger language. 
Speaking at the launching of the programme on Wednesday [8 December] in connection with 
Nations, Nationalities and People Day, state communication affairs head, Iyol Kiyot, said the daily 
30 minute programme is transmitted from Metu station. He said the station had already been 
broadcasting a daily two hours programme in Anuak and Nuwer languages. He said nations and 

nationalities in the state have deprived of their rights during the former regimes. The head said the 
constitution benefits and ensures the rights of the people of Gambela. 
ERTA's Metu branch deputy head, Gebeyehu Burayu, on his part said the opening of the 
programme shows that nations and nationalities are benefiting from the constitution. 
Source: ENA website (Addis Ababa), 08 Dec. 2010; quoted by BBC Monitoring 10 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-11   [EN]  

Somalia/France: Somali radio station wins press freedom award  

http://www.shabelle.net/article.php?id=910  
An embattled Somali radio station has received an international press freedom award at a 
ceremony in Paris. 
The Mogadishu-based station, Radio Shabelle, has struggled to operate in the face of violence and 

harassment by Islamist militias. 
Five of its journalists have been killed in recent years. 
The international pressure group, Reporters Sans Frontieres, which presented the award, has 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4301
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4302
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4304
http://www.shabelle.net/article.php?id=910


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

described the station as a 'symbol of courage'. 
The group described Radio Shabelle as Somalia's most respected privately-owned radio station and 

also the most exposed to violence. 
'Constantly harassed by the radical Islamist militias that are fighting the transitional government 
and sometimes hit by gunfire from pro-government troops during the frequent armed clashes, it 
struggles to survive amid the chaos,' Reporters Sans Frontieres said. 
Four of the station's journalists were killed last year alone, including manager Mukhtar Mohamed 
Hirabe. In 2007 acting manager Bashir Nor Gedi was killed outside his home. 

Receiving the award, Ali Abdi of Shabelle Media Network said it was 'an immense honour' which 
recognized 'not just our own work but also the courage of all Somali journalists and Somali civil 
society'. 
'In our country, where chaos reigns and the armed Islamist militias want to silence us, we take 
great risks to report the news,' he said. 
'We will not be intimidated. We are determined to continue our struggle for independent journalists 
and respect for human rights.' 

Source: Radio Shabelle News website, 10 Dec. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-14   [EN]  

Africa: AMARC Africa Conference 2009 documents available online  

http://africa.amarc.org/index.php?p=Pan_African_Conferences&l=EN  

Presentations from the April 2009 Pan-African conference organized by the Association Mondiale 
des Radiodiffuseurs Communautaires (AMARC or World Community Radio Association) in Abidjan, 
Ivory Coast are now available online. Audio files, pdf and Word documents can be downloaded. 
The conference‟s theme was: Increasing the Effectiveness of Community Radio in Poverty 
Reduction, Good Governance, and Climate Change Adaptation. 
Participants explored the development of community radio in Africa and strategized on actions to 
move forward. Radio practitioners, including representatives from Katanga in the Democratic 

Republic of Congo, FADECO in Tanzania, and Nanto FM in Benin, shared insights and experiences. 
The presentations also included discussions on the social impact of radio stations in Ghana, and the 
significance of radio in Ethiopia, Uganda, and Sierra Leone. 
[Unfortunately, there are links not active.] 
Source: Farm Radio Weekly, Issue 138, 13 Dec. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-14   [EN]  

Africa: Young Environmental Journalist Award Africa: Deadline 31 
December  

http://unep.org/yeja/about.asp  

The United Nations Environment Programme has launched a new competition, the Young 
Environmental Journalist Award. The award will go to a young journalist who has challenged 
current thinking, provided new insights or increased public understanding of the environment in 
Africa in 2010. Topics could include local development, pollution or climate change. 
Applicants must be between 25 and 35 years old and work for an African news organization. 
Freelance journalists may also apply. Broadcast, print and online journalists are eligible. The 

winner will travel to the U.S.A. and visit a number of “green” projects. He or she will also meet 
with leading environmental figures. 
The application deadline is 31 December. The award ceremony will take place during a global 
conference held in Nairobi from 21 to 25 February 2011. 
For more information and to apply online, visit: http://unep.org/yeja/about.asp. 
For more details, you can also contact: yeja.africa@unep.org or Waiganjo Njoroge on +254 20 

7625261  

SOurce: Farm Radio Weekly, Issue 138, 13 Dec. 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4309
http://africa.amarc.org/index.php?p=Pan_African_Conferences&l=EN
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4312
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4312
http://unep.org/yeja/about.asp


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

TRAINING  FROM :   2010-12-15   [EN]  

World/Netherlands: Soaps and Society: Making Broadcast Drama for 

Development  

http://www.rntc.nl/node/13  
Start Date: September 12 2011 

End Date: December 2 2011 
Location: RNTC, Hilversum, The Netherlands 
Duration: 12 weeks 
Media: Radio and Television 
Type of Diploma: Certificate 
RNTC application deadline: 15th January 2011 
NFP applications: online between 1st Nov. 2010 and 1st Feb. 2011 (on paper 1st January 2011) 

Deadline non fellowship applicants: July 1st, 2011 
 
Course aim 
To strengthen the capacity of broadcast drama writers and programme-makers and of the 

organisations they work for to design, write and produce broadcast drama serials which can help to 
raise public awareness and change attitudes on issues to do with the development of their 

societies. 
General requirements: 
1. you come from a developing country or a country in transition 
2. you are working for a media organisation or an organisation working with the media  
3. you have a minimum of three years working experience in the media 
4. your employer supports your participation in the training 
5. you have followed secondary education, and professional education or training in media 

6. you are used to work with computers 
7. your speaking and writing skills in English (the course language) are sufficient 
There are no restrictions on the age of the applicants or on the maximum number of participants 
from one given organisation or country. For most of our courses, we have additional requirements, 
related to the course content. 
Specific requirements: 
The course is designed for mid-career programme-makers, drama scriptwriters, with at least three 

years experience in the field of educational broadcasting. It‟s aim is to devise, develop and make 

long-running broadcast drama serials with the objective of raising awareness and changing 
attitudes on issues affecting specific target groups in their societies. 
For more information and registration, visit the RNTC website. 
Contact: RNTC Course Secretaries, P.O. Box 303 - NL-1200 AH Hilversum, Netherlands; tel: +31 
35 67 24 502; Fax: +31 35 67 24 532; E-Mail: info@rntc.nl 

Source: Drum Beat, 15 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-15   [EN]  

Ivory Coast: Ivorian communication body warns operators of "pirate 
radio"  

The Ivorian National Council for Audiovisual Communication on 13 December called on operators of 
a "pirate radio" which has been illegally broadcasting in the country to "stop without delay any 
broadcast and respect current governing laws", Ivorian Radio and Television said on 14 December. 
The CNCA and the Cote d'Ivoire Telecommunication Agency investigated the matter with the view 
to determining the area from which the radio was broadcasting and the radio promoters and 

warned the culprits that they were violating the audiovisual law, RTI also said. 

Source: Television Ivoirienne (Abidjan), in French 14 Dec. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 15 Dec. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-15   [EN]  

Somalia: AMISOM’s tank deliberately smashes Shabelle’s building  

http://www.shabelle.net/article.php?id=999  
A military tank belonging to the African Union troops AMISOM has deliberately rammed into the 
building of the Shabelle radio in the Somali capital Mogadishu destroying parts of apartment 
building, Shabelle journalists witnessed on Monday afternoon. 
Eyewitnesses and journalists said that the accident took place as a military convoy of AMISOM 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4314
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4314
http://www.rntc.nl/node/13
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4315
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4315
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4316
http://www.shabelle.net/article.php?id=999


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

troops traveling around the centre of Shabelle Media Network in the capital adding that one of the 
tanks had entered inside the compound of the building by ramming sides of the residence. 

After the incident, a lot of local residents congregated around Shabelle apartment, who were 
astonished at the intentionally wreckage committed by AMISOM forces against Shabelle radio 
centre, an independent local radio station in Mogadishu. 
AMISOM convoy left from the spot by not paying any apology for the infringement they inflicted to 
the station. 
At the beginning of June, Shabelle moved from Bakaara market, the strongholds of Al-shabab and 

Hizbul Islam, since then, the station had been working under desperate and frightening emotion. 
Al-shabab fighters had repeatedly been threatening that they would they would target suicide 
blasts to Shabelle‟s building in the capital which caused the radio administration to ask AMISOM to 
support barriers, but the AMISOM troops did not yet reply the security protection. 
Source: Shabelle Media Network News website, 13 Dec. 2010; also reported by BBC Monitoring 15 
Dec. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-15   [EN]  

Somalia: AMISIOM Apologizes to Shabelle for destroying part of its 
building  

http://www.shabelle.net/article.php?id=1025  
One day after an AMISOM tank rammed ito Shabelle building, Major Barigye Ba-Hoku, the 
spokesman of African Union peacekeepers in Somalia took his apology for the damage they 
inflicted on the award winning Shabelle radio.[...] 
Separately, AMISOM forces on Tuesday afternoon offered Shabelle administration military barriers, 
putting it around the broken perimeter of Radio building.  
Full report and source: Shabelle Media Network News website, 14 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-15   [EN]  

Uganda: Nine Radio Stations Decline Besigye ADs  

http://allafrica.com/stories/201012131219.html  
Nine radio stations have declined to air campaign advertising material designed by the Inter-Party 

Cooperation to drum up support for their presidential candidate, Dr Kizza Besigye. 
The Director for Publicity and Communication at the IPC Campaign Bureau, Ms Margaret Wokuri, 

told Sunday Monitor that they had contacted the nine FM stations as part of their effort to spread 
their campaign message countrywide. 
Ms Wokuri said the stations are Super FM in Kampala District, Mighty Fire FM in Kitgum, Kiboga FM, 
Voice of Teso, Voice of Busoga, Rukungiri FM, Liberty FM in Masindi, Kinkizi FM in Kanungu, and 
Muhabura FM in Kisoro. 

Reluctant agents 
According to Ms Wokuri, when they contacted the sales agents of the nine FM stations to inquire 
whether they could do business with IPC, the agents for two of the radio stations, Kinkizi FM and 
Muhabura FM, flatly refused. 
The agents for the other seven promised to revert on whether they could do business with IPC 
after contacting their respective managers, but returned with negative responses. 

"For Super FM, they said they could not air our adverts because they didn't agree with our content. 
They wanted to change the content, which of course we could not accept," she said. 
Efforts to speak to the proprietor of Super FM, Mr Peter Ssematimba, were futile. Mr Ssematimba's 
assistant, who picked his phone, said he would not be available to comment on the issue since he 
was addressing his supporters at various campaign rallies. 
Nearly all radio stations fingered by the IPC for refusing to air their adverts belong to politicians 

affiliated to the ruling National Resistance Movement party, which is led by President Museveni. 

The incumbent is campaigning against Dr Besigye and seven other candidates to retain the 
presidency. Many of the other seven candidates have also suffered media blackouts, especially in 
the countryside. 
Among the most prominent radio stations owned by NRM-leaning politicians are Kinkizi FM (NRM 
Secretary General and Security Minister Amama Mbabazi), Voice of Teso and Voice of Busoga (NRM 
Vice Chairman for Eastern Uganda Capt. Mike Mukula), Rukungiri FM (former Health Minister Maj. 
Gen. Muhwezi), and Super FM (NRM politician Ssematimba). 

Capt. Mukula, who is contesting to represent Soroti Municipality in Parliament on the NRM ticket, 
confessed that his two stations had declined to air Dr Besigye's adverts. He defended the decision, 
saying it was the right of his companies to make decisions as they please. 
"Me being the chairman board of directors [of Voice Media Group, which owns Voice of Teso and 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4317
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4317
http://www.shabelle.net/article.php?id=1025
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4319
http://allafrica.com/stories/201012131219.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Voice of Busoga] and chairman of [NRM in Eastern] region, I don't want to have problems with 
party. It is business alright [and] I definitely need that money but I also don't want to jeopardise 

my political career," he said. 
Early this year, former youth state minister Felix Okot Ogong, who represents Dokolo County in 
Parliament, was compelled to write an apology to President Museveni after his FM radio station 
hosted Uganda People's Congress party President Olara Otunnu. 
Written apology 
Mr Ogong said in his written apology, which he sent to all major domestic media houses that he 

was sorry if Mr Otunnu's appearance on his radio station had offended his party leader. 
Ms Wokuri said they have written a formal complaint letter to the Electoral Commission. 
Electoral Commission spokesman Willy Ochola said they would wait for the IPC formal complaint 
before taking action. "We shall talk to these people to find out why they are declining [to air IPC 
adverts]. Then, secondly, we shall consult with the Media Council to see what they can do about it 
because all issues to do with private radio stations are to do with the Media Council. They are the 
ones who can take action, including de-registering them." 

Mr Ochola, however, castigated the actions of the radio station managers and proprietors because 
"they are supposed to serve all Ugandans". 

Source: The Monitor (Kampala), 12 Dec. 2010; quoted by allAfrica.com  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-18   [EN]  

Chad: Resident Journalism Trainer  

http://www.internews.org/about/employment/overseas/job_0338o.shtm  
Internews Network is an international media development organization based in Arcata, CA and 
Washington, DC whose mission is to empower local media worldwide to give people the news and 
information they need, the ability to connect, and the means to make their voices heard. 
General Function: 
The Resident Journalism Advisor is an experienced broadcast professional who oversees and 

coordinates a cadre of journalists to build the managerial and journalistic capacity of community 
radio stations in Abeche, Goz Beida, and Iriba and who designs, implements and oversees all 
aspects of a comprehensive training program, as well as assists the Country Director on overall 
program development, implementation, and monitoring and evaluation. 
Soiurce: Internews Netzork Website - Information circulated by RFPA Newsletter, 17 Dec. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-18   [EN]  

Africa/Kenya: Radio Netherlands Launches Competition on HIV/AIDS  

http://www.cisanewsafrica.org/news.php?id=5007  
A global radio has launched a new mini-website competition to create more awareness about the 
impact of HIV and AIDS on children infected and affected by the pandemic in Kenya and the world 

in general. 
Radio Netherlands Worldwide (RNW) launched the blog competition at a Nairobi hotel on December 
15, 2010. 
The new competition dubbed: I CARE: my blog, their voice, was officially launched by Herman van 
Gelderen, Manager Africa Desk and is open to both journalists and social workers. 
Gelderen said the competition hopes to reach out to the youth and strengthen ties within the media 
fraternity. 

“Mid November we got the idea of creating a website with a blog contest about children orphaned 
or made vulnerable by HIV/AIDS. With a blog full of personal stories „from the heart‟ and 
professional stories as well. We believe we can make a contribution,” Gelderen said. 
Gelderen added, “We hope we can make an impact here and turn this into an annual event. The 
five best bloggers of this year‟s competition will win fabulous prizes, that all have to do with new 

technology…So that we are sure they can easily get access to our brand new mobile website 
www.rnw.nl/Africa,” Gelderen said. 

Journalists will have a chance to share personal stories, pictures, video by posting them on the new 
mini-website for an international audience. The journalists whose stories get more votes will attract 
prices worth 1600 Euros. 
Sandy Ndonye, Regional Representative RNW for Africa-Anglophone said that there are five prices 
to be won and that all entries must be submitted in English language. 
The deadline for submission of stories is January 21, 2011. Visitors to the new website can react 

and vote for the best written stories that make the biggest impression on them. 
Anyone can log onto the newly launched website by signing up on the home-page. 
Gelderen told CISA that at the end of the competition RNW hopes to partner with the Kenyan 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4324
http://www.internews.org/about/employment/overseas/job_0338o.shtm
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4325
http://www.cisanewsafrica.org/news.php?id=5007


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

media as central point to disseminate information to the masses and also create a platform for 
other bloggers especially in Anglophone countries in Africa. 

RNW started a new Africa desk in 2009 and they have a network of about 25 young freelance 
journalists in about 20 African countries. 
Source: Catholic Information Servcie for AFrica (CISA, Nairobi), 17 Dec. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-18   [EN]  

Kenya: Coverage of ICC story subsides in Kenyan TV, vernacular radio  

A day after the chief prosecutor of the International Criminal Court (ICC), Luis Moreno-Ocampo, 
revealed the identities of six suspected masterminds of the 2007/8 post-election violence in Kenya, 
the country's five main terrestrial TV stations seem to have largely resumed normal programming, 
although prioritizing the story during their prime lunch time bulletins, while the vernacular radios 
were cautious about their coverage of the story. [...] 

Vernacular radios 
Meanwhile, the Kalenjin-language Kass FM breakfast show was dominated by the ICC story, with 
presenter Joshua arap Sang calling on listeners not to engage in any fighting over his naming by 

the court. Callers expressed their support for Arap Sang and the other suspects from the Kalenjin 
community. 
The Kikuyu language radios - Coro FM, Inooro FM and Kameme FM - summarized the story during 
their respective breakfast shows and replayed reactions by government officials. However, the 

presenters did not invite comments from the listeners. The presenters themselves refrained from 
airing their own comments.  
The Kikuyu inhabit central Kenya, parts of the capital Nairobi and the volatile western Rift Valley 
Province. The Kikuyu are the most populous ethnic community in Kenya and bore the brunt of the 
killings. They are prominent in the country's business and political circles. 
Luo language Radio Nam Lolwe that targets western Kenya held lively discussions on the subject. 
Many callers expressed surprise at the naming of Henry Kosgey in the ICC list. Kosgey is the 

chairman of Raila Odinga's Orange Democratic Movement. 
Another popular FM radio station in the region, Radio Lake Victoria, failed to broadcast a talk-show 
on the ICC as it had promised its listeners yesterday. Instead, the station, owned by a local non-
governmental organization, aired a debate on male circumcision in its routine political talk show 
"Wach Awacha" (Just say it).  
Source: Media observation by BBC Monitoring 16 Dec. 2010  

 

Nouvelles 

NEWS   FROM :   2010-11-25   [FR]  

Afrique: Le prix RFI-Reporters sans frontières-OIF décerné à 4 
journalistes africains  

http://fr.allafrica.com/stories/201011240547.html  

Le « Prix RFI-Reporters sans frontières-OIF - Prix francophone pour la liberté de la presse » a été 
décerné mercredi soir 24 novembre 2010 au musée Dapper, à Paris. Le jury présidé cette année 
par Patrick Poivre d'Arvor, a récompensé quatre journalistes camerounais, malgache et marocains. 
Crée en 2001, le prix RFI-RSF-OIF a pour objectif de récompenser le meilleur reportage d'actualité 
traitant des droits de l'homme en langue française en presse écrite et électronique, radio « Prix 
Jean Hélène » et dessin de presse. Le concours était ouvert pour cette 10e édition à des 
journalistes de 44 pays francophones. 

Le jury a désigné quatre lauréats : 

- le Malgache William Rasoanaivo dit « Pov », dans la catégorie « Dessin de presse » pour son 
dessin de presse « 50 ans d'indépendance en Afrique », paru dans le quotidien mauricien L'Express 
Dimanche le 27 juin 2010. 
- les Marocains Aïcha Akalay et Hassan Hamdani lauréats dans la catégorie « Presse écrite et 
électronique » pour leur article « Enquête : la tentation du Christ », publié dans Tel Quel Magazine 

le 27 mars 2010. 
- la Camerounaise Rosine-Flore Azanméné dans la catégorie Radio « Prix Jean Hélène », pour son 
reportage intitulé « L'alimentation des détenus à la prison centrale de Yaoundé », diffusé sur les 
antennes de Radio Tiemeni Siantou le 26 août 2010. 
Le sujet est abordé habilement, alternant la prise de parole des détenus et des geôliers de la prison 
de Nkondengui de Yaoundé. L'alimentation, toujours la même - du maïs blanc et des haricots - et 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4327
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4261
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4261
http://fr.allafrica.com/stories/201011240547.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

toujours en quantité insuffisante, est préparée dans des conditions sanitaires et d'hygiène 
déplorables. Dans cette prison, les détenus sont victimes de malnutrition et de manque de soins, et 

subissent un traitement inhumain et dégradant. 
Les reportages et le dessin de presse sont en ligne sur le site internet du prix : www.prix-rfi-rsf-
oif.org/ [...] 
Texte complet et source: Radio France Internationale (Paris), 24 nov. 2010; repris et distribué par 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-11-25   [FR]  

Madagascar: Promouvoir la santé des femmes malgaches par des 
émissions radiophoniques  

http://fr.allafrica.com/stories/201011240399.html  

La santé maternelle est un sujet de prime importance à Madagascar. 
Les médias le réalisent. Les radios malgaches émettront bientôt un nouveau programme pour la 
promotion de la santé de la femme. L'idée vient d'une association de jeunes, le Club Dynamique, 
en collaboration avec le Média au service de l'Evangile. Cette initiative a pour but de faire la 

promotion de la santé de la femme, tout en véhiculant des enseignements bibliques. 
«L'objectif de l'émission est de prêcher l'Évangile autrement, en axant nos messages sur la vie 

quotidienne des gens, notamment la santé de la mère et de l'enfant. Nous voulons créer une 
émission de qualité, adaptée à notre audience, notamment au groupe cible que sont les femmes 
enceintes, tout en y intégrant les messages de l'Evangile car nous sommes tous membres de la 
Ligue pour la lecture de la Bible à Madagascar», explique Ny Lova Rabenja, une des conceptrices 
de ce programme sur la santé communautaire. Elle et les autres concepteurs savent mieux 
comment s'y prendre car ils ont l'avantage d'être tous diplômés en médecine. 
Elle pense qu'émettre des émissions à la radio sera plus facile pour atteindre les cibles dans les 

campagnes. D'autant plus que l'analphabétisme demeure une barrière pour la promotion de la 
santé de la mère à Madagascar. D'après une étude récente, 70% des femmes malgaches sont 
analphabètes ou n'ont jamais pu accéder à l'éducation fondamentale. Ce qui rend difficile la tâche 
de les atteindre par l'écrit. 
La radio est le moyen de communication le plus répandu à Madagascar et le plus accessible à tous 
les Malgaches. Selon l'Institut National des Statistiques (Instat), 56,8% des ménages malgaches 
en milieu rural disposent d'un poste de radio contre 79% en milieu urbain. 

A travers les messages radiophoniques diffusés par le nouveau programme de Club Dynamique, les 

femmes enceintes peuvent avoir des conseils utiles une grossesse sans risques, sur la santé du 
nouveau-né, de l'enfant, la nutrition, tout en captant des messages de l'Évangile. 
«Les messages radiophoniques sont plus instructifs et influencent efficacement la population en 
milieu rural. Les gens écoutent plus ce que les radios émettent et y croient davantage», souligne 
Jean Ratsimbazafy, chef fokontany d'un hameau se trouvant à 13 kilomètres au sud 

d'Antananarivo, capitale de Madagascar. [...] 
Nivoarisoa Razanamamy, agent de santé communautaire confirme ces dires en rappelant combien 
les femmes, surtout celles en voie de famille, sont avides d'émissions radiophoniques instructives 
et réconfortantes. [...] 
Texte complet et source: Gender Links (Johannesburg), 22 nov. 2010; repris et distribué par 
allAFrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-11-25   [FR]  

Cameroun: Silence sur les ondes à Radio Reine, à la suite d'un 
cambriolage  

http://fr.allafrica.com/stories/201011221096.html  

La maison des émetteurs de cette chaîne a été vidée par les malfrats dans la nuit du 17 au 18 
novembre dernier. 
Silence radio à la FM 103.7 depuis le 18 novembre dernier. La maison des émetteurs perchée 
derrière le bâtiment principal de cette chaîne, a été vidée de son contenu essentiel, dans la nuit du 
17 au 18 novembre derniers par des malfrats toujours en cavale. Ces derniers, ont pu emporter de 
nombreux appareils indispensables au fonctionnement de cette radio. 

Entre autres équipements volés, deux amplificateurs de ligne, un compresseur, un régulateur de 
tension et plusieurs câbles de connexion. « Il paraît qu'après avoir suivi un chemin qu'ils se sont 
eux-mêmes frayé sur cette colline, ils ont forcé la toiture et le plafond à l'arrière pour entrer dans 
la salle. A l'intérieur, ils ont pris tout ce qu'ils ont pu porter avant de s'en aller. On se demande si 
ce n'est que pour le plaisir de voler ou pour le besoin de nuire qu'ils ont posé un tel acte », 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4262
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4262
http://fr.allafrica.com/stories/201011240399.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4263
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4263
http://fr.allafrica.com/stories/201011221096.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

s'interroge le promoteur, l'Abbé Jean Marie Bodo visiblement très perturbé par la situation. 
En effet, ce n'est qu'aux premières heures de la matinée du jeudi 18 novembre, que l'employé 

chargé d'allumer l'émetteur pour l'ouverture d'antenne, fait la triste découverte. Et depuis lors, la 
103.7 n'est plus sur les ondes. Et cela peut-être pour longtemps. « La radio ne peut pas 
fonctionner sans ce matériel. Nous ne pouvons pas émettre s'il n'y a pas d'amplificateurs. Ces 
appareils sont évalués à plusieurs millions de F et ne se vendent pas dans notre pays ni même 
dans d'autres pays africains. Il est donc question pour nous, de nous rééquiper, nous réinstaller et 
en même temps, de renforcer la sécurité au sein notre structure », a ajouté l'Abbé Jean Marie 

Bodo. 
Le cambriolage de la maison des émetteurs de Radio Reine, vient ainsi pénaliser employés et 
auditeurs de cette chaîne écoutée au Cameroun et à l'étranger de 5h du matin à minuit. Si 
certaines sources soutiennent que ces voleurs ne viennent pas de loin, l'homme d'église lui, n'a pas 
voulu se lancer dans ce jeu de soupçons. Informé de la situation, l'Abbé Jean Marie Bodo a 
immédiatement contacté la brigade de gendarmerie de Mbankolo pour besoin d'enquête. 
Source: Cameroon Tribune, 22 nov. 2010; repris et diffusé par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-11-25   [FR]  

Cameroun: Des responsables des radios privées à l'école de la politique 
et de la citoyenneté  

http://fr.allafrica.com/stories/201011220533.html  
Le second module de la troisième phase du projet RFI-SJEC intitulé « Des radios pour une politique 
citoyenne », financé par la Délégation de l'Union Européenne au Cameroun et organisé par RFI 
Formation Internationale en partenariat avec le Syndicat des Journalistes Employés du Cameroun 
(SJEC) a débuté ce jour à Yaoundé, la capitale politique. 
Ce second module qui concerne les responsables des radios FM basées à Douala, Bafoussam et 

Yaoundé, prend le relais du premier qui, lui, concernait les journalistes des mêmes radios en vue 
d'un perfectionnement à l'animation d'émissions interactives. 
Les deux modules sont animés simultanément par Pierre-Yves Schneider, Expert RFI et Augustin 
Charles M'bia enseignant à l'École Supérieure des Sciences et Techniques de l'Information et de la 
Communication (ESSTIC). [...] 
A travers des échanges d'expériences et de points de vue, participants et encadreurs vont explorer 
des pistes de réflexion et de travail sur ces questions de politique et de citoyenneté et pourront 

être rejoints le 22 Novembre par des universitaires pour répondre à la question de savoir si les 

radios privées Camerounaises sont citoyennes. Ensemble, ils établiront le constat et examineront 
l'évolution des radios privées depuis dix ans, les attentes de la société camerounaise en matière de 
citoyenneté aujourd'hui et enfin quels sont les objectifs et ambitions à court terme pour les 
directions et les équipes des radios privées. 
Texte complet et source: Africa Info (Douala), 20 novembre 2010; repris et diffusé par 

allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-11-29   [FR]  

RDC/Likasi : Deux journalistes détenus pour avoir témoigné sur 
l’évasion des prisonniers au Katanga  

http://www.jed-afrique.org  
Journaliste en danger (JED) dénonce la détention illégale de Lambert Yuma et Chris Lumbu, 
directeur des informations et journaliste de la Radiotélévision Alfajiri, une station communautaire 
émettant à Likasi, deuxième ville de la province du Katanga, au sud-ouest de la RDC. JED exige 
des autorités provinciales la libération, sans conditions, des deux journalistes qui n‟ont commis 

aucun délit. 

Lambert Yuma et Chris Lumbu ont été arrêtés, dimanche 28 novembre 2010, au parquet de grande 
instance de Likasi, officiellement pour « atteinte à la sûreté de l‟Etat ». 
Selon les informations obtenues par JED, Yuma a été interviewé par Radio France Internationale 
(RFI) sur l‟évasion, dans la nuit de vendredi 26 à samedi 27 novembre 2010, des détenus à la 
prison de Buluwo, dans la périphérie de Likasi. Lumbu a, quant à lui, réalisé, samedi 27 novembre 
2010 dans l‟après-midi, un reportage à l‟extérieur de la prison de Buluwo après l‟évasion des 

prisonniers.  
Le reportage n‟a pas été diffusé parce que l‟ANR (Agence Nationale des Renseignements) avait 
récupéré et effacé la cassette vidéo le même samedi.  
Convoqué, dimanche 28 novembre 2010, au parquet de grande instance de Likasi, Lumbu s‟était 
fait accompagné de Yuma. Tous les deux ont été arrêtés et longuement auditionnés sur le 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4264
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4264
http://fr.allafrica.com/stories/201011220533.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4271
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4271
http://www.jed-afrique.org/


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

reportage diffusé par RFI. C‟est après cette audition qu‟ils ont été conduits au cachot dudit parquet 
où ils ont passé la nuit. 

Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), 29 nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-30   [FR]  

Sénégal: Espérance Sénégal Fm, une radio 100 % catholique bientôt sur 
la bande Fm  

http://www.walf.sn/culture/suite.php?rub=5&id_art=69134  
La communauté catholique du Sénégal aura bientôt sa propre radio. La révélation a été faite, 
samedi dernier, par Aimé Sène. C‟était lors de l‟assemblée générale de l‟Association des dirigeants, 
entrepreneurs et cadres catholiques du Sénégal (Adeccs). D‟après Aimé Sène, le directeur d‟une 
société de location de voitures de la place, l‟étude technique ainsi que toutes les formalités 

administratives ont été faites et le matériel nécessaire est disponible. Maintenant, l‟Eglise du 
Sénégal n‟attend plus que l‟attribution de la fréquence qui ne devrait pas trop tarder, selon lui. 
En tant que radio religieuse, Espérance Sénégal Fm aura pour mission essentiellement de répandre 
la bonne nouvelle. „Ce sera une radio d‟obédience chrétienne qui sera animée par différentes 

corporations de prêtres, catéchistes, laïcs engagés, des femmes, des jeunes qui y développeront 
des thèmes de tendances ou des émissions chrétiennes sérieuses et saines pour évangéliser, des 

débats ciblés et éducatifs de haute facture‟, précise-t-il. Puis, de souligner que cette radio qui 
émettra sur la bande Fm, couvrira, dans un premier temps, la région de Dakar, avant, dans une 
seconde phase d‟émettre sur l‟ensemble du territoire national. ‟Aussi, les messes et événements 
liturgiques des différentes paroisses pourraient être retransmis. Nous rappelons que ce projet est 
une tâche que l‟évêque Théodore Adrien Sarr nous a confiée et nous sommes presque à sa 
réalisation, car nous attendons, d‟un moment à l‟autre, l‟attribution d‟une fréquence‟, poursuit Aimé 
Sène. Qui explique que cette radio est un besoin pour les chrétiens du Sénégal. 

Le studio principal de cette radio portera le nom de feu Abbé Patrice Coly, le porte-parole du chef 
de l‟Eglise du Sénégal récemment décédé. Une manière, selon Aimé Sène, de rendre hommage à 
ce prêtre qui s‟est beaucoup investi dans la mise en place de cette radio. 
Sur le financement de cet outil de communication, le président des entrepreneurs et hommes 
d‟affaires catholiques informe que son association, qui est à but non lucratif, a mis en place une 
société de droit ouverte avec un capital de 50 millions de francs Cfa. L‟Adeccs aura 10 % des 
actions, les diocèses 33 % et le reste du capital réservé aux communautés catholiques et aux 

particuliers. A l‟issue de cette assemblée générale, Aimé Sène, le directeur de Hertz, a été 

reconduit au poste de président de l‟Adeccs. 
Source: Walf Fadjri (Dakar), Website  

 
ALERT   FROM :   2010-12-02   [FR]  

Sénégal : Un tribunal condamne un policier pour avoir agressé des 

journalistes  

http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=595&Itemid=1  
Le 26 novembre 2010, l‟un des policiers inculpés en 2008 pour avoir agressé deux journalistes 

sportifs, Kara Thioune de West Africa Democracy Radio (WADR) et Babacar Kambel Dieng de Radio 
Futurs Médias (RFM), a été reconnu coupable de coups et blessures et condamné à un mois de 
prison avec sursis. 
Le correspondant de la Fondation pour les Médias en Afrique de l‟Ouest (MFWA) a rapporté qu‟une 
somme de FCFA 750 000 (environ $ 1 667) a été attribuée à Kambel Dieng, le plaignant dans cette 
affaire, à titre de dommages et intérêts. Kara Thioune, qui a saigné copieusement après 
l‟agression, ne s‟est pas constitué partie civile. 

Les quatre policiers de la Brigade d‟intervention polyvalente de la Police sénégalaise, et dont le chef 

était Lamdou Dioune, ont malmené les deux reporters le 21 juin 2008 au stade Léopold Sédar 
Senghor lors d‟une interview après un match. 
Au départ, le ministre de l‟Intérieur du pays avait disculpé ses éléments de tout méfait avant 
qu‟une enquête menée par la gendarmerie les a reconnu coupables du délit. 
Les sources de la MFWA ont rapporté que les policiers ont donné des coups de poing et de pied aux 
deux reporters, leur ont donné des coups de bâton électrique et les ont menottés et détenus pour 

environ une demi-heure avant de les conduire à l‟hôpital pour des soins médicaux. 
La MFWA est satisfaite de ce développement surtout parce qu‟il permettra aux journalistes du pays 
de travailler sans crainte ni intimidation. 
Source: Media Foundation for West Africa Website, 30 nov. 2010  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4272
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4272
http://www.walf.sn/culture/suite.php?rub=5&id_art=69134
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4274
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4274
http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=595&Itemid=1


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

ALERT   FROM :   2010-12-02   [FR]  

Togo: Silence radio  

http://www.republicoftogo.com/Toutes-les-rubriques/Medias/Silence-radio  
Les radios X-Solaire, Métropolis et Providence, ont été fermées mardi sur décision de l‟Autorité de 
Réglementation des Télécommunications et des Postes (ARTP). 
« Ces stations n‟ont ni récépissé ni équipements adéquats digne de radios professionnelles », a 
relevé l‟institution d‟attribution des fréquences, à l‟issue d‟un contrôle effectué dans leurs locaux du 

10 au 18 novembre dernier. 
L‟ARTP avait adressé il y a une semaine un ultimatum pour qu‟elles régularisent leur situation, mais 
rien n‟a été fait dans le délai imparti. 
Joint par republicoftogo.com, le responsable de l‟une des stations a indiqué qu‟il avait déjà engagé 
les démarches afin d‟obtenir le récépissé. 
Huit autres radios, sont dans le collimateur de l‟ARTP. 

Elles ont jusqu'au 22 février 2011, pour s‟équiper en matériel professionnel et aménager des 
studios pour répondre aux normes de radiodiffusion. 
Source: republicoftogo.com (République togolaise) Website, 30 nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-03   [FR]  

Côte d'Ivoire: Chaos après l'annonce de la victoire de Ouattara  
http://www.lemonde.fr/afrique/article/2010/12/02/cote-d-ivoire-ouattara-proclame-vainqueur-de-l-election-
presidentielle_1448227_3212.html#ens_id=1445146  

[...] La Côte d'Ivoire a aussi ordonné "la suspension sans délai" de la diffusion des chaînes de 
télévision et de radio d'information étrangères, a annoncé à son tour le Conseil national de la 

communication audiovisuelle. Il s'agit, selon cette instance ivoirienne de régulation audiovisuelle, 
"de maintenir la paix sociale fortement ébranlée" dans le pays.[...] 
Texte complet et source: Le Monde online (Paris), 3 déc. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-03   [FR]  

Gabon: Le paysage médiatique gabonais change  
http://www.jeuneafrique.com/Videos_136_laure-olga-gondjout-ministre-gabonaise-de-la-communication.html  

Le paysage médiatique gabonais change. Création à venir de Radio Gabon, autonomisation des 
deux chaînes de la Radiodiffusion Télévision gabonaise qui s‟intègreront à un grand groupe de 

services publics nommé « Gabon Télévisions », réhabilitation de la radio panafricaine Africa No 1, 
dont l‟État gabonais a conservé 35 % du capital… etc. La ministre gabonaise de la Communication, 
Laure Olga Gondjout, explique ses ambitions et son programme à jeuneafrique.com.  
Interview de Laure Olga Gondjout, ministre gabonaise de la Communication. 
Interview vidéo et source: Jeune Afrique on line, 30 nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-05   [FR]  

Sénégal: Sopi-FM veut provoquer  

http://fr.allafrica.com/stories/201012030530.html  
La radio Sopi-FM du Parti démocratique sénégalais (PDS, au pouvoir) veut "provoquer une rupture 

profonde" dans le paysage médiatique et être dans six mois parmi les premiers, a déclaré son 
directeur général Mansour Sow. 
S'exprimant à jeudi à Dakar à l'occasion l'inauguration des locaux du Groupe Sopi Média (GSM) par 
le président de la République Abdoulaye Wade par ailleurs secrétaire général du PDS, M. Sow a 
indiqué que Sopi FM va faire beaucoup d'émissions pour les jeunes et les femmes. 
"Nous ne sommes pas des propagandistes mais des professionnels de la communication. Nous 

voulons faire une radio de vérité. Nous voulons être dans six mois parmi les premiers", a expliqué 
l'ancien journaliste de Radio Sénégal (RTS, publique). 
Lui emboîtant le pas, Mamadou Moustapha Dieng le coordonnateur technique du GSM a exhorté les 
membres de Sopi-FM à faire en sorte que dans trois mois la bataille médiatique soit gagnée par 
leur structure. 
"Le groupe a besoin de vivre. Il lui faut des moyens pour atteindre ses ambitions", a souligné M. 
Dieng. 

Selon lui, le groupe a besoin d'un investissement de 200 millions de francs et le budget de 
fonctionnement est estimé à 250 millions de francs. 
Les initiateurs du GSM ont expliqué que la création de cet organe a nécessité un investissement de 
110 millions de francs. 
Le GSM dispose de la radio Sopi-FM qui émet sur la bande FM (99.6), d'un hebdomadaire qui 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4276
http://www.republicoftogo.com/Toutes-les-rubriques/Medias/Silence-radio
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4278
http://www.lemonde.fr/afrique/article/2010/12/02/cote-d-ivoire-ouattara-proclame-vainqueur-de-l-election-presidentielle_1448227_3212.html#ens_id=1445146
http://www.lemonde.fr/afrique/article/2010/12/02/cote-d-ivoire-ouattara-proclame-vainqueur-de-l-election-presidentielle_1448227_3212.html#ens_id=1445146
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4279
http://www.jeuneafrique.com/Videos_136_laure-olga-gondjout-ministre-gabonaise-de-la-communication.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4283
http://fr.allafrica.com/stories/201012030530.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

deviendra quotidien dans trois mois et d'une télévision satellitaire. Il va employer une soixante de 
personnes. 

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 02 déc. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-12-05   [FR]  

RDC/Maroc: La HAM à l'atelier sur le pluralisme dans les médias  

http://fr.allafrica.com/stories/201012010911.html  

Une délégation de la HAM composée de deux personnes conduite par le président Primo 
Mukambilwa Bwami, participe depuis le lundi 29 novembre 2010 aux assises de quatre jours à Fez, 
au Maroc. Il s'agit d'un séminaire thématique organisé par le Réseau francophone des instances de 
régulation des médias (REFRAM), en partenariat avec l'Organisation internationale de la 
Francophonie (OIF) sur le thème : « La gestion du pluralisme dans les médias audiovisuels en 
temps normal et en période électorale ». 

Se confiant à l'ACP avant de s'envoler pour le Maroc, le président de la HAM, Primo Mukambilwa a 
indiqué que ces assises s'inscrivent dans le cadre de la mise en oeuvre de la feuille de route 2009-
2011 qui prévoit un examen minutieux du cadre normatif de gestion du pluralisme en période 

électorale. 
Selon lui, les pays africains ayant tous opté pour les élections comme mode d'accès au pouvoir, les 
instances de régulation de médias, « se doivent de veiller au respect des règles professionnelles 
des médias pour que le danger ne vienne pas d'eux ». 

Au regard des élections projetées en RDC en 2011, Primo Mukambilwa s'est dit rassuré du fait 
d'une part, du renforcement des capacités du personnel de la HAM, avec l'atelier d'échange 
organisé, du 25 au 28 octobre 2010, en partenariat avec le Conseil supérieur de l'audiovisuel 
(CSA)/Belgique, et d'autre part, avec un autre qui s'ouvre le 13 décembre 2010 avec le 
financement de l'Organisation France-coopération internationale (FCI). 
A rappeler que le séminaire de Fez auquel prend part un expert de la HAM aux côtés du président 
Primo Mukambilwa, apportera, sans nul doute, un plus dans le dispositif stratégique efficient des 

médias à la veille, pendant et même après les grands enjeux électoraux en perspective en RDC, 
conclut le président de la HAM. 
En marge de prochaines échéances électorales, une délégation congolaise composée de 
journalistes et communicateurs de la CEI a pris part à Dakar, au Sénégal, aux assises de haut 
niveau, initié par le PNUD et la CEA/ Nations unies au niveau régional de l'Afrique centrale et de 
l'Ouest, sur les « Médias et élections ». Les travaux ont porté essentiellement sur la communication 

électorale en Afrique. 
Source: Le Potentiel (Kinshasa), 01 déc. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-12-05   [FR]  

Zimbabwe: Des postes de radio confisqués par la police dans les 

campagnes  

http://fr.rsf.org/zimbabwe-un-journaliste-du-standard-arrete-01-12-2010,38934.html  
Reporters sans frontières a appris que les forces de l'ordre confisquent, depuis quelque temps, en 
zone rurale, des postes de radio à ondes courtes à des habitants surpris en train d'écouter des 
programmes diffusés par des journalistes en exil. 

L'organisation condamne fermement ces opérations de censure et de répression des libertés 
individuelles. Nous demandons qu'elles cessent immédiatement et que les postes confisqués soient 
restitués à leur propriétaires. 
Des postes de radio à ondes courtes avaient récemment été distribués aux villageois par des ONG 
afin de leur permettre de capter des stations radiophoniques alternatives, diffusant depuis 
l'étranger. Studio 7, Radio VOP (Voice of the people) et Shortwave Radio Africa sont écoutées par 

près d'un million d'auditeurs et sont respectivement diffusées depuis Washington, l'Afrique du Sud 

et Londres. Studio 7 a contribué à la distribution des postes de radio à ondes courtes dans les 
campagnes afin de permettre à la population rurale d'obtenir une information autre que celle 
diffusée par la Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC), proche du pouvoir. 
Le 25 novembre dernier, à Bikita West, dans la province de Masvingo, cinq foyers ont été 
perquisitionnés et leurs radios confisquées. Deux militants du parti Movement for Democratic 
Change (MDC), Norbert Chinyike et Charles Mhizha, ont été arrêtés après que des postes de radio 
ont été trouvés en leur possession. Ils ont tous deux été relâchés sans qu'aucune charge soit 

retenue contre eux. 
Peu de temps auparavant, une perquisition a également été menée dans les bureaux de l'ONG 
Democratic Councils Forum à Gweru, dont l'employé a été arrêté par les forces de police après 
qu'elles ont découvert des postes de radio destinés à être distribués dans les campagnes. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4285
http://fr.allafrica.com/stories/201012010911.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4287
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4287
http://fr.rsf.org/zimbabwe-un-journaliste-du-standard-arrete-01-12-2010,38934.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

Jastone Mazhale, président du groupe de pression Gwanda Agenda, a déclaré que la police avait 
inspecté ses bureaux et l'avait interrogé sur les radios en question. Les policiers ont, selon lui, 

affirmé agir sur les ordres du quartier général de la police à Harare. 
Le 27 octobre 2010, les forces de police de Mashonaland East ont confisqué des radios distribuées 
aux villageois par des ONG militant pour la libéralisation des ondes. 
Un représentant de l'organisation de défense des droits de l'homme ZimRights a déclaré que des 
officiers de police, accompagnés de membres de la Central Intelligence Organisation (CIO), se sont 
rendus dans le district de Murehwa et ont menacé les villageois trouvés en possession des radios 

distribuées par les ONG avant de procéder à leur confiscation. 
Le porte-parole national de la police, Wayne Bvudzijena, a affirmé ne pas être au courant de tels 
incidents, mais a promis de mener des recherches. 
Texte complet et source: Reporters sans frontières (Paris), 1 déc. 2010; repris par IFEX  

 
NEWS   FROM :   2010-12-09   [FR]  

Cameroun: Rosine Azanmene, lauréate du prix RFI radio 2010  

http://fr.allafrica.com/stories/201012061721.html  

La journaliste de la RTS est ainsi récompensée pour un reportage sur l'alimentation des détenus de 
la prison centrale de Yaoundé. 
«Il faut savoir oser dans la vie. J'ai essayé et voyez où ça m'a menée ! » Ainsi s'exprime Rosine 
Azanmene, journaliste à la RTS, de retour de Paris. La jeune femme y est allée il y a quelques 

jours pour recevoir son tableau en cristal. En effet, Rosine Flore Azanmene née Nkonla, a remporté 
le prix RFI-RSF-OIF du meilleur reportage traitant des questions de droits de l'homme. Ceci dans la 
catégorie Jean Hélène du prix francophone de la liberté de la presse, spécialement en radio. Long 
titre pour une récompense n'est-ce pas ? Mais cela vaut le coup, vu le travail ainsi salué. 
La présentatrice de « RTS midi magazine » et de journaux est sortie des studios de Radio Tiemeni 
Siantou pour s'intéresser à l'alimentation des détenus de la prison centrale de Yaoundé. « Je suis 
allée à Kondengui par simple curiosité et deux images m'ont frappée : l'insanité dans laquelle se 

trouve la cuisine et le fait que la cuisson est assurée par les détenus eux-mêmes », lance-t-elle 
pour expliquer d'où lui est venue l'idée de faire ce travail. Un reportage dans lequel Rosine 
Azanmene, un peu à l'insu des responsables de la prison, parle de la ration quotidienne de maïs, de 
haricot et de quelques gouttes d'huile, remplacée une fois par semaine par du riz et de la sauce 
d'arachides. 
Le prix que la jeune femme a officiellement reçu le 24 novembre dernier au musée Dapper de Paris 

est un grand signe de reconnaissance, dans la mesure où son travail a été choisi parmi ceux de 42 
pays de la Francophonie, en plus de l'Égypte et Israël. « C'est surtout un signe d'encouragement, 
parce qu'au moment où je reçois cette distinction, le hangar que je décris dans mon reportage a 
été détruit et une véritable cuisine est en chantier », souligne-t-elle, avant d'ajouter « c'est une 
victoire pour le journalisme et j'ai le sentiment d'avoir contribué à l'amélioration de l'alimentation 
des détenus, même si cette cuisine était déjà en projet ». La joie de Rosine Azanmene est d'autant 
plus grande que le jury qui l'a sélectionnée était présidé par Patrick Poivre D'Avor. 

Source: Cameroon Tribune (Yaoundé), 6 Déc. 2010; repris et distribué par allAFrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-12-10   [FR]  

RDC: 11 chaînes de télévision et 12 stations de radio interdites 
d’émettre à Kinshasa  

http://radiookapi.net/actualite/2010/12/07/medias-fermeture-des-chaines-de-television-et-des-
stations-de-radio-non-en-regle-a-kinshasa/  
Onze chaînes de télévision et douze stations de radios émettant à partir de Kinshasa sont fermées 
par un arrêté ministériel daté de samedi 4 décembre. Ces entreprises sont femées pour assainir 

l‟espace médiatique et faire respecter la loi, a déclaré à Radio Okapi le directeur de cabinet adjoint 

du ministre de la Communication et Médias. Il est notamment reproché à ces médias de ne pas 
payer les redevances et autres frais administratifs. [...] 
Les douze stations de radio interdites sont: 
1. Africa FM 
2. ACK Radio 
3. Canal Futur 
4. CVV FM 

5. Fepaco 
6. JD FM 
7. Nouvelle Jerusalem 
8. Radio Puissance 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4297
http://fr.allafrica.com/stories/201012061721.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4300
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4300
http://radiookapi.net/actualite/2010/12/07/medias-fermeture-des-chaines-de-television-et-des-stations-de-radio-non-en-regle-a-kinshasa/
http://radiookapi.net/actualite/2010/12/07/medias-fermeture-des-chaines-de-television-et-des-stations-de-radio-non-en-regle-a-kinshasa/


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

9. Trinitas 
10. Radio Voici l‟homme 

11. Voix de l‟aigle 
12. CEBS 
Rapport complet et source: Radio Okapi website (Kinshasa), 07 déc. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-11   [FR]  

Somalie/France: Le Prix 2010 de la liberté de la presse décerné à Radio 

Shabelle  

http://fr.rsf.org/somalie-le-prix-2010-de-la-liberte-de-la-10-12-2010,39001.html  
Reporters sans frontières, en partenariat avec la Fnac, est heureuse de décerner son prix 2010 de 
la liberté de la presse à deux symboles de courage, le journaliste iranien Abdolreza Tajik et le 

média somalien, Radio Shabelle. 
"Nous honorons cette année un journaliste courageux, Abdolreza Tajik, et un média meurtri, Radio 
Shabelle. Ces lauréats travaillent dans deux pays, l‟Iran et la Somalie, où informer est un combat", 
a déclaré Jean-François Julliard, secrétaire général de Reporters sans frontières. 

Jean-Christophe Rufin, écrivain, ex-ambassadeur de France au Sénégal et en Gambie, est venu 
remettre le prix du média de l‟année à Radio Shabelle. Il a salué le travail des correspondants 

locaux de Reporters sans frontières et plus largement celui des journalistes, sur le terrain, dans des 
zones difficiles. 
Ali Abdi, directeur des relations internationales du Shabelle Media Network, a déclaré avec émotion 
: "C‟est un immense honneur de recevoir ce prix. Il récompense notre travail mais également le 
courage de tous les journalistes somaliens et de la société civile somalienne. Dans notre pays où 
règne le chaos et où les milices islamistes armées veulent nous faire taire, notre travail 
d‟information ne se fait pas sans risques. En trois ans, cinq de nos journalistes ont été tués, dont 

deux directeurs, et près d‟une centaine ont dû fuir le pays pour des questions de sécurité. Mais 
nous ne nous laisserons pas intimider. Nous sommes déterminés à continuer notre combat pour 
l‟information indépendante et le respect des droits de l‟homme". 
Radio Shabelle a été récompensée dans la catégorie "Média de l‟année". Station privée la plus 
réputée de Somalie, Radio Shabelle est aussi la plus exposée. Victime de pressions permanentes 
de la part des milices islamistes radicales qui affrontent le gouvernement de transition, mais 
touchée aussi parfois par les balles des soldats progouvernementaux lors des nombreux combats, 

la radio s‟efforce de survivre dans le chaos. En 2009, quatre de ses journalistes ont été tués, dont 

le directeur, Mukhtar Mohamed Hirabe, abattu de quatre balles dans la tête, à Mogadiscio, alors 
qu‟il se rendait au travail. A l‟été 2010, la radio a été contrainte de cesser la diffusion du talk-show 
"Tartan Aqooneedka Shabelle", en raison de menaces. 
Cette année, près d‟une dizaine de radios somaliennes sont passées sous le contrôle des 
combattants islamistes qui les utilisent désormais pour diffuser leur propagande politique et 

religieuse. Mais Radio Shabelle a pour l‟instant échappé à ce sort. La radio résiste. Considérée par 
les milices islamistes Al-Shabaab et Hizb-Al-Islam comme servant les intérêts des "Croisés" parce 
qu‟elle couvre l‟actualité somalienne de façon indépendante et refuse de leur servir de porte-voix, 
Radio Shabelle est la cible numéro un de ces taliban africains, prêts à tout pour faire taire les 
journalistes. 
Rapport complet sur le prix et source: Reporters sans frontières website, 10 déc. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-13   [FR]  

Côte d'Ivoire: Bouillonnement sur la bande FM  

http://www.lenouveaureveil.com/a.asp?n=383150&p=2695  
Titre d'origine: "Le Rhdp a sa radio - C‟est sur la fréquence 105.1 Fm" 

Véritable soulagement pour le Rassemblement des houphouetistes pour la démocratie et la paix 

(Rhdp). Cette formation politique a désormais sa radio. Elle émet sur la fréquence 105.1. [...). Elle 
[cette radio] est fonctionnelle depuis hier [...] 
Texte complet et source: Le Nouveau Réveil (Abidjan), 13 déc. 2010; article transmis à TRRAACE 
par Serge Adam's Diakité (journaliste Radio Arc-en-ciel, Abidjan)  

 
ALERT   FROM :   2010-12-13   [FR]  

RDC: Le directeur d'une radio d'Uvira menacé d'arrestation  

Robert SHEMAHAMBA, directeur et producteur d'une émission politique à Radio Mitumba, radio 
communautaire émettant d'Uvira, en province du Sud Kivu (à l'Est de la RDC) est sous menace 
d'arrestation par le procureur de la république près du tribunal de grande instance d'Uvira. Ce 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4305
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4305
http://fr.rsf.org/somalie-le-prix-2010-de-la-liberte-de-la-10-12-2010,39001.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4306
http://www.lenouveaureveil.com/a.asp?n=383150&p=2695
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4307


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

dernier accuse ce directeur d'avoir laissé les hommes politiques critiquer le discours du Président 
de la république et lui-même. [...] 

Source: Communiqué de Dominique KALONZO, correspondant de JED/Uvira, 13 déc. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-12-13   [FR]  

Côte d'Ivoire: Radio Man FM saccagée  

http://forum-medias.blogspot.com/2010/12/radio-man-fm-saccagee.html  

La radio du Conseil général de Man (ville de l'ouest de la Côte d'ivoire) dénommée "Man FM" a été 
mise à sac par des manifestants. Selon le Directeur de la radio, Kpan Guillaume, l'attaque a eu lieu 
le jeudi 3 décembre dernier. Aux environs de 17 heures, une foule de gens déchaînées s'en est pris 
aux locaux du Conseil Général et aussi à ceux de la radio qu'il abrite, nous a t-il dit en substance 
dans une correspondance. 
"Néanmoins, l'essentiel du matériel technique et informatique a été bien avant sécurisé " affirme le 

Directeur de la radio. Il a aussi précisé que la remise en marche de Man FM dépendra de 
l'amélioration de la situation sociopolitique dans la région. Il est à noter que la ville de Man, à 570 
kms d'Abidjan, est tenue par la rébellion des Forces Nouvelles et ce, depuis le déclenchement de la 

crise ivoirienne en 2002. Près de cinq (5) stations de radiodiffusion y cohabitent. 
Source : Forum-medias (blog de Serge Adam's Diakité), 13 déc. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-14   [FR]  

Afrique: Les documents de la Conférence de l'AMARC Afrique 2009 
documents disponibles en ligne  

http://africa.amarc.org/index.php?p=Conferences_pan-africaines&l=FR  

Des présentations de la conférence panafricaine organisée par l‟Association Mondiale des 
Radiodiffuseurs Communautaires (AMARC ou World Association of Community Radio Broadcasters) 
qui s‟est déroulé en avril 2009 à Abidjan, en Côte d‟Ivoire sont maintenant disponibles en ligne. 
Des fichiers audio, des documents pdf et des documents word peuvent être téléchargés. 
Le thème de la conférence était: « Augmenter l‟impact social de la radio communautaire dans la 
réduction de la pauvreté, la bonne gouvernance et l‟adaptation au changement climatique. » 
Les participants ont examiné le développement de la radio communautaire en Afrique et élaboré 

des stratégies sur des actions à prendre pour l‟avenir. Les radiodiffuseurs, y compris des 
représentants du Katanga en République démocratique du Congo, de FADECO en Tanzanie, et 

Nanto FM au Bénin, ont partagés leurs idées et leurs expériences. Les présentations ont également 
inclut des discussions sur l‟impact social des stations de radio au Ghana et l‟importance de la radio 
en Éthiopie, en Ouganda et en Sierra Leone. 
[Hélas un certains nombre de liens ne sont pas actifs.] 
Source: Agro Radio Hebdo, n° 138, 13 déc,. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-14   [FR]  

Afrique: Prix du jeune journaliste africain pour l’environnement: clôture 
31 décembre 2010  

http://unep.org/french/yeja/  
L‟Organisation des Nations Unies pour l‟environnement a lancé un nouveau concours, le Prix du 
jeune journaliste africain pour l‟environnement. Le prix sera décerné à un jeune journaliste qui a 
défié la pensée actuelle, fourni de nouvelles informations ou une meilleure compréhension publique 
de l‟environnement en Afrique en 2010. Les sujets pourraient inclure le développement local, la 

pollution ou le changement climatique. 
Les candidats doivent être âgés entre 25 et 35 ans et travaillés pour une organisation de presse 

africaine. Les journalistes indépendants peuvent également poser leur candidature. Les journalistes 
de la presse écrite, audiovisuelle ou numérique sont admissibles. Le lauréat gagnera un voyage 
aux États-Unis et visitera un certain nombre de projets «verts». Il ou elle rencontrera également 
des personnalités dans le domaine de l‟environnement. 
La date limite d‟inscription est le 31 décembre. La cérémonie de remise de prix aura lieu à Nairobi 

du 21 au 25 février 2011. 
Pour plus d‟informations et pour postuler en ligne, visitez le site repris dans cette annonce. Vous 
pouvez également contacter: yeja.africa@unep.org ou Waiganjo Njoroge sur le +254 20 7625261 
begin_of_the_skype_highlighting              +254 20 7625261      end_of_the_skype_highlighting 
Source: Agro Radio Hebdo, 138, 13 déc. 2010  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4308
http://forum-medias.blogspot.com/2010/12/radio-man-fm-saccagee.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4310
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4310
http://africa.amarc.org/index.php?p=Conferences_pan-africaines&l=FR
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4311
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4311
http://unep.org/french/yeja/


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

NEWS   FROM :   2010-12-15   [FR]  

RDC: Réunion d’échange de la RNW et ses radios partenaires de la RD 

Congo  
http://www.frpcmedias.net/  
Le 14 et 15 Décembre 2010 à l‟Hôtel Invest de Presse se tient une réunion d‟échanges entre des 

représentants de Radio Nederland (RNW) et ses radios partenaires de la RDC. Une trentaine de 
participants y prennent part. Les 11 provinces de la RD Congo sont représentées par les directeurs 
des radios partenaires et autres partenaires des autres types de médias. 
Tout tourne autour du nouveau partenariat avec RNW sur la diffusion des magazines dont 
«Rencontres et profils», «L‟Afrique en action», «Exclusivement féminin».  
Les intervenants de RNW sont constitués d‟une équipe de cinq représentants de RNW dont Paul 
Ndiaye, le responsable Desk Afrique de cette radio. L‟organisation de cette rencontre est assurée 

par le bureau de la Fédération des Radios de Proximité du Congo (FRPC). 
Source: FRPC, 15 déc. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-15   [FR]  

Madagascar: Site de la semaine - La webradio de la diaspora  

http://fr.allafrica.com/stories/201012090545.html  
Pour ne pas être coupé de la Grande île, en matière de musique, il fallait cette radio sur le Net. Elle 
permet aussi aux internautes de se « côtoyer ». Un lien unissant la diaspora malgache. Mise en 
ligne depuis novembre 2004, Dago Radio Sound a fait son entrée dans le monde des webradios, 
dans une volonté de réunir la grande famille que forment les Malgaches autour de la musique. 
Avec l'aide d'une équipe dotée de diverses compétences, cette webradio basée en France diffuse du 

rêve malgache, en musique, à travers la Toile mondiale. 
Elle est dédiée en particulier à des internautes et des auditeurs malgaches. Elle ne s'adresse pas 
seulement à la diaspora. 
À défaut d'émettre par ondes hertziennes, le concepteur de Dago radio sound (DRS) a trouvé l'idée 
de développer la radio via Internet. 
« Nous essayons de supprimer virtuellement les kilomètres qui nous séparent de Madagascar, à 
travers un tour de l'Ãéle en chansons. Dans le respect de l'auditeur et pour l'amour de notre pays, 

nous continuerons à maintenir un lien fort et précieux, lequel fait de nous des Malgaches », 
explique le concepteur du site. 
Les évènements culturels ou sportifs des membres de la diaspora ne passent plus inaperçus. 

Puisque à part le fait d'être une webradio, le site de DRS visible à l'adresse 
www.dagoradiosound.info est aussi riche en photos événements et interviews. 
SOurce: L'Express de Madagascar (Antananarivo), 9 déc. 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-12-18   [FR]  

RDC/Grands Lacs: La radio Virunga Business, un média des Grands Lacs  

http://atelier.rfi.fr/profiles/blogs/la-radio-virunga-business-un?xg_source=msg_mes_network  

L'émission "L'Atelier des médias" (RFI) donne la parole cette semaine à la Radio VBR-fm par la voix 
de son directeur général Thomas Kubuya. Arrivée il y a peu dans la communauté de l'Atelier des 
médias, cette radio de la région des Grands Lacs (Goma RDC) et son équipe sont très actifs et 
échangent beaucoup avec les autres membres.  
Une séquence audio à écouter; 
Source: Site de "L'Atelier des médias", 17 déc. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-18   [FR]  

Afrique: concours CNN MultiChoice African Journalist  
http://i2.cdn.turner.com/cnn/WORLD/africa/africanawards/pdf/2011/AJA_2011_FRENCH_Entry.low.pdf  

Le concours CNN MultiChoice African Journalist est, pour l‟ensemble des journalistes du continent 
africain, la récompense la plus prestigieuse et la plus respectée. Son objectif vise à renforcer 
l'importance du rôle des journalistes dans le développement de l‟Afrique et à distinguer des talents 
journalistiques dans de nombreux domaines. Ce formulaire de candidature est destiné aux 
journalistes qui soumettent un travail en langue française. 
Les candidats devront impérativement être ressortissants d‟un pays africain et travailler sur le 

continent pour des entreprises de presse africaines ou des sociétés de presse dont le siège social 
est situé en Afrique. Leur travail devra avoir été publié dans la presse écrite ou avoir été diffusé sur 
un média électronique accessible à la population africaine et s'adressant principalement à celle-ci. 
Toutes les inscriptions doivent être remises aux points de collecte avant le 27 janvier 2011. Aucun 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4318
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4318
http://www.frpcmedias.net/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4320
http://fr.allafrica.com/stories/201012090545.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4321
http://atelier.rfi.fr/profiles/blogs/la-radio-virunga-business-un?xg_source=msg_mes_network
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4322
http://i2.cdn.turner.com/cnn/WORLD/africa/africanawards/pdf/2011/AJA_2011_FRENCH_Entry.low.pdf


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

retard ne sera accepté. 
Source: RFPA bulletin d'information, 17 déc. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-12-18   [FR]  

Tchad: Internews Network cherche un formateur en journalisme radio 
dans l'est du Tchad  

http://www.internews.org/about/employment/overseas/job_0338o.shtm  
Internews Network cherche un professionnel audiovisuel d'expérience pour superviser et 
coordonner un groupe de journalistes et pour renforcer les capacités de gestion et journalistiques 
des radios communautaires à Abéché, Goz Beida et Iriba au Tchad. 
Internews Network est une organisation de développement des médias internationaux basée à 
Arcata, en Californie et à Washington, DC, et dont la mission est de donner aux médias locaux à 

travers le monde les nouvelles et les informations dont ils ont besoin, la capacité à communiquer, 
et les moyens de faire entendre leur voix. 
Le formateur en journalisme concevra, appliquera et supervisera tous les aspects d'un programme 
de formation complet, ainsi qu'aidera le Directeur pays pour le développement global du 

programme, la conduite de projets et d'affaires diverses. 
Source: RFPA bulletin d'information, 17 déc. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-18   [FR]  

Afrique/Kenya: Une radio promeut une initiative sur le SIDA destinée à 
de jeunes journalistes  

http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=29225&lan=fra  
Radio Netherlands Worldwide (RNW), radio « globale », vient de lancer à Nairobi un nouveau 
concours par Internet visant à créer une majeure prise de conscience de l‟impact que le SIDA a sur 
les enfants contaminés et touchés par la maladie au Kenya et dans le monde en général. Dans le 
pays africain, le nombre des enfants de moins de 14 ans contaminés par le virus du SIDA est 
estimé à près de 180.000. L‟idée de créer un site Internet gratuit (blog) parlant des enfants 

orphelins du SIDA ou séropositifs est née à la mi-novembre. « I CARE: my blog, their voice » est 
ouvert aux journalistes et opérateurs sociaux dans le but de sensibiliser toujours davantage les 
jeunes. Le site sera riche d‟histoires personnelles et professionnelles, de photographies, de vidéos 
et, au terme du concours, les cinq meilleurs participants (bloggers) seront récompensés. RNW a 

créé sa rédaction en Afrique en 2009 et dispose d‟un réseau de quelques 25 jeunes journalistes 
freelance dans 20 pays d‟Afrique.  
Source: Agence Fides (Rome), 18 déc. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-12-18   [FR]  

Côte d'Ivoire:Les programmes de la 105.1 FM interrompus  

http://forum-medias.blogspot.com/2010/12/les-programmes-de-la-1051-fm.html  
Le CNCA (Conseil National de la Communication Audiovisuelle)a mis fin aux activités de la radio du 

RHDP, quelques heures après son apparition sur la bande FM. Elle a été qualifiée de radio pirate, 
dans un communiqué de l'instance de régulation. 
Source: Forum-medias (blog de Serge Adam's Diakité), 14 déc. 2010  

 
 
 

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4323
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4323
http://www.internews.org/about/employment/overseas/job_0338o.shtm
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4326
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4326
http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=29225&lan=fra
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4328
http://forum-medias.blogspot.com/2010/12/les-programmes-de-la-1051-fm.html


TRRAACE – E-BULLETIN 133  

© Mediafrica.Net 2010  18/12/2010 

 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
 
 

 
 

Meilleurs vœux pour 2011 

 
 

Happy New Year! 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

